Forskerforum
04.05.2021
Hva er det som påvirker barns psykiske helse? Ved å følge over tusen barn fra de er fire til de er seksten år, kan man finne svar.
- Vi visste lite om hvordan psykiske lidelser rammer små barn. Det sier professor Lars Wichstrøm som jobber på Institutt for psykologi ved NTNU. - Vi hadde noen tall fra USA, svært lite fra Europa, og ingen studier på dette fra Skandinavia.
Dette var også bakgrunnen for at psykisk helse hos barn ble et tema blant kollegene på instituttet for 15 år siden. Det startet opp med en bevilgning fra Forskingsrådet om motstandsdyktighet hos barn mot psykiske påvirkninger.
- Men skal vi få sikker kunnskap, er det viktig å gå i dybden og se de lange linjene over tid. Så du kan si det ballet på seg og ble til et forskningsprosjekt med mål om å kartlegge og forstå barn og unges psykiske helse, forteller Wichstrøm, som leder studien.
Barn blir hørt
Det var avgjørende for forskerne at barnas egen stemme også ble hørt. Prosjektet ble en studie som inkluderte intervjuer av de små barna, i tillegg til spørsmål/samtaler med foreldre, barnehageansatte og lærere. Observasjon og videoopptak av barna i samspill og lek med blant annet foreldrene er viktige brikker.
Annethvert år har de samme ungene som sammen med foreldrene sine deltatt siden de var fire år gamle i 2007 og 2008, fått invitasjon til å delta på nye undersøkelser. I 2020/21 er forskerne i gang med 16-17-årsundersøkelsen etter å ha jobbet hardt med å skaffe finansiering fra blant andre Forskningsrådet og Helse Midt-Norge.
Unikt materiale
Forskerne sitter derfor med et unikt materiale om barn og unges psykiske helse. Og dette er selvsagt hensikten. For, som Lars Wichstrøm sier, så har det sittet langt inne å akseptere at førskolebarn kan h
Gå til medietDette var også bakgrunnen for at psykisk helse hos barn ble et tema blant kollegene på instituttet for 15 år siden. Det startet opp med en bevilgning fra Forskingsrådet om motstandsdyktighet hos barn mot psykiske påvirkninger.
- Men skal vi få sikker kunnskap, er det viktig å gå i dybden og se de lange linjene over tid. Så du kan si det ballet på seg og ble til et forskningsprosjekt med mål om å kartlegge og forstå barn og unges psykiske helse, forteller Wichstrøm, som leder studien.
Barn blir hørt
Det var avgjørende for forskerne at barnas egen stemme også ble hørt. Prosjektet ble en studie som inkluderte intervjuer av de små barna, i tillegg til spørsmål/samtaler med foreldre, barnehageansatte og lærere. Observasjon og videoopptak av barna i samspill og lek med blant annet foreldrene er viktige brikker.
Annethvert år har de samme ungene som sammen med foreldrene sine deltatt siden de var fire år gamle i 2007 og 2008, fått invitasjon til å delta på nye undersøkelser. I 2020/21 er forskerne i gang med 16-17-årsundersøkelsen etter å ha jobbet hardt med å skaffe finansiering fra blant andre Forskningsrådet og Helse Midt-Norge.
Unikt materiale
Forskerne sitter derfor med et unikt materiale om barn og unges psykiske helse. Og dette er selvsagt hensikten. For, som Lars Wichstrøm sier, så har det sittet langt inne å akseptere at førskolebarn kan h