HK-Nytt
23.01.2025
LO vil bryte opp en av matvaregigantene.
Matvareprisene var 4 prosent høyere i desember 2024 enn året før, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er de med dårligst råd som merker denne prisveksten mest. Siden 2021 har utgiftene til mat for en norsk gjennomsnittsfamilie steget mer enn dobbelt så mye som prisveksten på andre varer, ifølge Forbruksforskningsinstituttet SIFO.
I samme periode har de store dagligvarekjedenes opplevd et milliardhopp. Fra 2021 til 2023 har de tre store dagligvarekjedene - Norgesgruppen, Coop og Reitan Retail - hatt et overskudd på 15,8 milliarder kroner før skatt.
Les opprinnelig artikkelI samme periode har de store dagligvarekjedenes opplevd et milliardhopp. Fra 2021 til 2023 har de tre store dagligvarekjedene - Norgesgruppen, Coop og Reitan Retail - hatt et overskudd på 15,8 milliarder kroner før skatt.


































































































