I disse dager sender Kunnskapsdepartementet en fersk rapport fra ekspertutvalget på høring.
Den viser at mange barn og unge får hjelp altfor sent, og annenhver elev med spesialundervisning får det av ufaglærte.
Les mer om utvalgets anbefalinger her: EKSPERTUTVALG VIL FJERNE RETTEN TIL SPESIALUNDERVISNING
Redningen vår ble lenge kjent hjerneforskning, som virker til å ha blitt fullstendig oversett av dagens system.
Helt til nå.
Jeg opplevde ikke helsetilbudet eller habiliteringstilbudet som tilstrekkelig da jeg fikk en sønn med spesielle behov i 2004.
Selv en master i spesialpedagogikk var til liten nytte, for etter halvannet år med «vent og se» var progresjonen mildt sagt elendig.
Han så bare forskjell på lys og mørke, bevegde seg ikke, smilte ikke og kastet opp 30 ganger hver dag. Jeg begynte å ane hvordan dette ville gå om vi ikke gjorde noe.
Vendepunktet kom da et hjerneorien