Det siste året har det stormet rundt strømselskapene, og kritikken har haglet fra alle kanter. For det er et faktum at mange rett og slett ikke forstår hva som er en god strømavtale for sin husholdning.
Ser man bort fra nettleie, elavgift, avgift til energifondet, merverdiavgift og elsertifikater, så burde det egentlig være enkelt å velge en god strømprisavtale siden strøm er strøm. Men så enkelt er det altså ikke.
Etter årevis med kreativ avtaleutforming, forvirrende vilkår, dyre tilleggstjenester og aggressive salgsfremstøt, har strømselskapene blitt så gode på innpakning at den gjennomsnittlige forbruker bare kan glemme å finne den avtalen som faktisk er den beste og billigste for dem.
At forbrukerne føler seg lurt når de kjøper strøm er ikke så rart, når mange av strømavtalene med viten og vilje er «lokkeavtaler» som på sikt ikke er så gode som de utgir seg for å være.
Store utfordringer i strømmarkedet
Den siste tiden har kritikernes påstander om at markedet er uoversiktlig og at kundene blir lurt blitt støttet fra flere hold.
Først ut var Norges vassdrags- og energidirektorats egen rapport om utfordringer i sluttbrukermarkedet som Oslo Economics har levert. Rapporten peker på at informasjonsproblemer knyttet til valg av strømavtale er relativt fremtredende i strømmarkedet, og at mangel på informasjon hos forb