Fysioterapeuten
13.05.2016

Myndigheter og politikere har lagt til rette for at fysioterapeuter skal ha sin plass i skolehelsetjenesten. - Da må vi våge å ta den, sier regionleder Karianne Bruun Haugen.
HUN ER REGIONLEDER i NFF region Osloområdet.
- Det har vært lagt ned et formidabelt arbeid fra forbundets side, spesielt i forkant av primærhelsemeldingen. Resultatene ser vi nå. Mulighetene for fysioterapeuter i skolehelsetjenesten er vidåpne takket være den tverrfaglige modellen som er valgt, slår Haugen fast.
Her gjelder det altså å komme ned fra det berømte gjerdet, og både bevisstgjøre og overbevise kommuneadministrasjonen om hvor fysioterapeuten hører hjemme. I tillegg handler det om å våge å prioritere, ifølge Haugen. Hun informerte deltakerne på årsmøteseminaret til Faggruppen for barne- og ungdomsfysioterapi i Trondheim 2. -4. mars.
Underdekningen må frem
- Vi strekker oss for langt av hensyn til pasienten og den faglige stoltheten, mener Haugen.
Dermed løper man gjerne fra oppgave til oppgave, skriver journaler på kveldstid og spiser lunsj mens man tar seg av forefallende arbeid, ifølge regionlederen. Hun mener det er avgjørende å synliggjøre gapet mellom ressurser og behov i skolehelsetjenesten.
- Mange kommunalt ansatte fysioterapeuter opplever å havne i et moralsk dilemma. Skal man prioritere det multihandikappede barnet, eller benytte tiden til helsefremmende arbeid blant friske barn? Her mener jeg vi må våge å synliggjøre knappheten på ressurser, og det må arbeides for at helsefremmende arbeid kommer langt høyere på de kommunale prioriteringslistene, sier Haugen.
Hun forteller at det mangler cirka 470 årsverk på landsbasis innen forebyggende a
Gå til mediet- Det har vært lagt ned et formidabelt arbeid fra forbundets side, spesielt i forkant av primærhelsemeldingen. Resultatene ser vi nå. Mulighetene for fysioterapeuter i skolehelsetjenesten er vidåpne takket være den tverrfaglige modellen som er valgt, slår Haugen fast.
Her gjelder det altså å komme ned fra det berømte gjerdet, og både bevisstgjøre og overbevise kommuneadministrasjonen om hvor fysioterapeuten hører hjemme. I tillegg handler det om å våge å prioritere, ifølge Haugen. Hun informerte deltakerne på årsmøteseminaret til Faggruppen for barne- og ungdomsfysioterapi i Trondheim 2. -4. mars.
Underdekningen må frem
- Vi strekker oss for langt av hensyn til pasienten og den faglige stoltheten, mener Haugen.
Dermed løper man gjerne fra oppgave til oppgave, skriver journaler på kveldstid og spiser lunsj mens man tar seg av forefallende arbeid, ifølge regionlederen. Hun mener det er avgjørende å synliggjøre gapet mellom ressurser og behov i skolehelsetjenesten.
- Mange kommunalt ansatte fysioterapeuter opplever å havne i et moralsk dilemma. Skal man prioritere det multihandikappede barnet, eller benytte tiden til helsefremmende arbeid blant friske barn? Her mener jeg vi må våge å synliggjøre knappheten på ressurser, og det må arbeides for at helsefremmende arbeid kommer langt høyere på de kommunale prioriteringslistene, sier Haugen.
Hun forteller at det mangler cirka 470 årsverk på landsbasis innen forebyggende a