AddToAny

Bruker vi partssamarbeidet godt nok?

Bruker vi partssamarbeidet godt nok?
Som tillitsvalgte vil vi dele noen refleksjoner over hvorvidt vi bruker handlingsrommet i hovedavtalen godt nok.
Hovedavtalen inneholder de grunnleggende spillereglene i arbeidslivet og er et rammeverk som regulerer premisser for hvordan samarbeidet skal organiseres, blant annet gjennom tillitsvalgte. I tillegg tar hovedavtalen for seg de ansattes medbestemmelsesrett, samarbeid og ansattes medvirkning. Dette er viktig både med tanke på å skape et godt arbeidsmiljø og for at virksomheten skal nå fastsatte mål. Hvis vi ser nærmere på hva som står i formålet til hovedavtalen mellom KS og Unio, er intensjonen med inngåelse av avtalen mellom de sentrale partene «å skape et best mulig samarbeidsgrunnlag mellom partene på alle nivåer». Videre står det: «Hovedavtalen skal være et virkemiddel for å sikre og legge til rette for gode prosesser mellom partene og for en positiv utvikling av kvalitativt gode tjenester i kommuner, fylkeskommuner og bedrifter med tilknytning til kommunesektoren.»

Tillitsvalgt og profesjonsutøver
Utdanningsforbundet ønsker å være en tydelig profesjonsorganisasjon og bidra til utvikling gjennom de tillitsvalgte. Som tillitsvalgte i Utdanningsforbundet skal vi ivareta interessene til medlemmene når det gjelder både lønns- og arbeidsvilkår samt profesjonsfaglige og utdanningspolitiske spørsmål.
Vi opplever at partssamarbeidet først og fremst er knyttet til lønns- og arbeidsvilkår og at de tillitsvalgte som profesjonens talerør ikke blir utnyttet godt nok. Her mener vi at det ligger et uutnyttet handlingsrom. Dette handlingsrommet kan vi finne gjennom en mer bevisst bruk av medvirkningsinstituttet so
Gå til mediet

Flere saker fra Utdanning

12. juni ønsker vi velkommen til et kurs der du som barnehagelærer kan få tips og triks til hvordan og hvorfor arbeide med lek gjennom prosjektarbeid.
Utdanning 10.05.2024
Delstaten Tennessee har vedtatt en omstridt lov. Nå kan lærere bære våpen på jobb.
Utdanning 10.05.2024
Utdanning 10.05.2024
5. juni inviterer vi til kurs om hvordan bygge gode relasjoner i barnehagen.
Utdanning 10.05.2024
Eg blei forundra då det i Utdanningsnytt blei presentert ein podkast som skal hjelpa lærarane til å bruka dei «rette» pronomena om kjønn. Eksempla er ho, han, hen, dei og xe.
Utdanning 10.05.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt