Magma
27.09.2016
ADVOKATENE I ECONA bistår årlig i cirka 1 000 saker vedrørende medlemmenes arbeidssituasjon. En del av henvendelsene gjelder arbeidstakeres avtalevilkår der hele eller deler av lønnsvederlaget er knyttet opp mot resultatoppnåelse.
Artikkelen gir en kort oppsummering av sentrale forhold som bør reguleres i bonusavtalen. Jeg vil også kommentere nyere rettspraksis som omhandler arbeidsgivers endringsadgang i allerede inngåtte bonusordninger.
Econa erfarer at bonusavtaler ofte ikke er tilstrekkelig uttømmende, ved at de ikke regulerer aktuelle situasjoner som kan oppstå. I andre tilfeller er ordlyden ikke entydig eller presis nok til å gi et klart svar på arbeidstakers rettigheter. Det vil ikke alltid være mulig å få arbeidsgiver med på endringer som arbeidstaker mener bidrar til å unngå tolkningstvil eller mulige tvister. Vi vil like fullt fremheve verdien av å sette seg grundig inn i avtalens vilkår og forutsetninger, slik at forventninger er basert på avtalens realiteter.
BONUSAVTALENS ORDLYD Et hovedinntrykk etter gjennomgang av et betydelig antall arbeids- og bonus-/provisjonsavtaler er at mange virksomheter benytter standardavtaler i sine tilbud om prestasjonslønn og bonus til den enkelte ansatte. Det benyttes ofte formuleringer som «den ansatte omfattes av selskapets til enhver tid gjeldende bonusordning ... ». Mange nyansatte legger til grunn at dette er ordninger som er evaluert over tid, og som i praksis har vært og fremdeles er velfungerende for begge parter. Som nyansatt eller ved tilbud om lønns- og bonusvilkår i forbindelse med en tilsettingsprosess er det mange som ikke synes det er naturlig å gå standardavtalen nærmere etter i sømmene.
For arbeidsgiver er standardvilkår naturligvis ressursbesparende, og de gir ofte bedre kontroll og bedre endrings- og styringsadgang. Dessverre ser vi at mange arbeidstakere tar for lett på klarlegging av detaljene i forbindelse med avtaleinngåelsen. Mange arbeidstakere vil derfor først i ettertid erkjenne at mange viktige forhold tilknyttet egen stilling og arbeidsutførelse burde vært presisert i en individuelt tilpasset avtale. Utfordringen blir hvordan den ansatte kan sikre seg individuelt utformede avtalevilkår som fungerer i tråd med naturlige forventninger og realistiske krav, og som tilfredsstiller begge parters interesser.
Econas advokater erfarer at det er vanskelig å benytte standardavtaler som vil fungere godt for i de ulike typene stillinger som bekles a
Gå til medietEcona erfarer at bonusavtaler ofte ikke er tilstrekkelig uttømmende, ved at de ikke regulerer aktuelle situasjoner som kan oppstå. I andre tilfeller er ordlyden ikke entydig eller presis nok til å gi et klart svar på arbeidstakers rettigheter. Det vil ikke alltid være mulig å få arbeidsgiver med på endringer som arbeidstaker mener bidrar til å unngå tolkningstvil eller mulige tvister. Vi vil like fullt fremheve verdien av å sette seg grundig inn i avtalens vilkår og forutsetninger, slik at forventninger er basert på avtalens realiteter.
BONUSAVTALENS ORDLYD Et hovedinntrykk etter gjennomgang av et betydelig antall arbeids- og bonus-/provisjonsavtaler er at mange virksomheter benytter standardavtaler i sine tilbud om prestasjonslønn og bonus til den enkelte ansatte. Det benyttes ofte formuleringer som «den ansatte omfattes av selskapets til enhver tid gjeldende bonusordning ... ». Mange nyansatte legger til grunn at dette er ordninger som er evaluert over tid, og som i praksis har vært og fremdeles er velfungerende for begge parter. Som nyansatt eller ved tilbud om lønns- og bonusvilkår i forbindelse med en tilsettingsprosess er det mange som ikke synes det er naturlig å gå standardavtalen nærmere etter i sømmene.
For arbeidsgiver er standardvilkår naturligvis ressursbesparende, og de gir ofte bedre kontroll og bedre endrings- og styringsadgang. Dessverre ser vi at mange arbeidstakere tar for lett på klarlegging av detaljene i forbindelse med avtaleinngåelsen. Mange arbeidstakere vil derfor først i ettertid erkjenne at mange viktige forhold tilknyttet egen stilling og arbeidsutførelse burde vært presisert i en individuelt tilpasset avtale. Utfordringen blir hvordan den ansatte kan sikre seg individuelt utformede avtalevilkår som fungerer i tråd med naturlige forventninger og realistiske krav, og som tilfredsstiller begge parters interesser.
Econas advokater erfarer at det er vanskelig å benytte standardavtaler som vil fungere godt for i de ulike typene stillinger som bekles a