Norsk Landbruk
06.02.2018
Den vokser saktere og eter mer fôr, likevel er bonden begeistret for Hubbard. Mandag denne uka ble nyheten om den friske kyllingen Hubbard sluppet av Norsk Kylling og Rema 1000.
Den nye kyllingrasen kjennetegnes av at den er frisk, aktiv og livlig, fortalte aktørene til anerkjennende applaus fra Dyrevernalliansen.
Les merOgså produsentene som har testet ut den nye kyllingrasen er fornøyd, forteller de til Norsk Landbruk. Dette til tross for at Hubbard trenger mer fôr og lever 30 prosent lenger.
Færre kassasjoner og lavere dødelighet
Sivert Moen er én av bøndene som har vært med på å teste ut den nye rasen til Rema 1000-eide Norsk Kylling. Han er også leder av Norsk Kylling produsentlag som omfatter 130 slaktekyllingprodusenter i Trøndelag.
Moen hadde sitt første innsett Hubbard allerede i desember 2016. Dette var en del av et pilotprosjekt som blant annet skulle se hvordan ras