Når det nærmer seg jul, pleier gjerne avisene ta inn artikler om at Juleevangeliet i andre kapittel hos Lukas, er fri fantasi. Det var ingen folketelling på den tiden, Kvirinius var ikke landshøvding i Syria, og Josef og Maria dro ikke til Betlehem. Det er bare noe Lukas har diktet opp for å få det til å stemme med profetien hos Mika, hevdes det. Men kritikerne begår ofte den feil at de ikke bygger på fakta, men på mangel av fakta eller mangel på kunnskap. Det finnes nemlig vitnesbyrd om Jesu fødsel som går like tilbake til det 2. århundret.
1. Kirkefedrenes vitnesbyrd:
Justin Martyr (ca. 100-165) er en av dem. Han skriver: «Der fins en landsby i jødenes land, 34 stadier fra Jerusalem, hvor Jesus Kristus ble født og som du også kan forhøre deg om i skatteregistreringene foretatt av Kvirinius, den første prokuratoren i Judea».
Klemens av Alexandria (150-2159, lærer for den store teologen Origenes, skriver ca. år 194: «Vår Herre ble født () da den første folketellingen ble beordret på den tiden Augustus var keiser». Tertullian fra Kartago (160-225), en annen høvding i Oldkirken, skriver ca. 200: «Det er velkjent at en folketelling nettopp hadde blitt avholdt i Judea av Sentius Saturninus, og de kunne ha forhørt seg om hans (Guds sønns) slekt i de registreringene».
Tertullian nevner imidlertid at det var Saturninus som stod i ledelsen og ikke romeren Kvirinius som Lukas og Justin si