Natur & miljø
01.11.2017
Hva er det som får pensjonist Bjørn Faafeng til å snike seg gjennom skogen for å stanse Løvenskiolds bygging av en skogsbilvei i Oslomarka?
Dammyrdalsveien, Oslomarka, 13. juni
En gruppe på ti personer tar seg frem over Kampeseterbrenna. Terrenget er lett å gå i, men det er vått etter flere dager med regn. De har syklet de åtte kilometerene fra Bykrysset i Lommedalen, fulgt veien til Kampeseter, hvor de har gjemt syklene inne i skogen. Og nå står de oppe på åsen og ser ned mot stedet der skogsbilveien vil skjære seg gjennom det siste sammenhengende beltet med veiløs natur mellom Oslo, Bærum og Ringerike.
Vil begå sivil ulydighet
Fylkesmannen har godkjent Løvenskiolds bygging av en 1,8 kilometer lang skogsbilvei mellom Lommedalen og Sørkedalen, uten at konsekvensene for friluftslivet er vurdert i tråd med markaloven. Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) har klaget saken inn til Sivilombudsmannen, likevel pågår arbeidet med v
Gå til medietEn gruppe på ti personer tar seg frem over Kampeseterbrenna. Terrenget er lett å gå i, men det er vått etter flere dager med regn. De har syklet de åtte kilometerene fra Bykrysset i Lommedalen, fulgt veien til Kampeseter, hvor de har gjemt syklene inne i skogen. Og nå står de oppe på åsen og ser ned mot stedet der skogsbilveien vil skjære seg gjennom det siste sammenhengende beltet med veiløs natur mellom Oslo, Bærum og Ringerike.
Vil begå sivil ulydighet
Fylkesmannen har godkjent Løvenskiolds bygging av en 1,8 kilometer lang skogsbilvei mellom Lommedalen og Sørkedalen, uten at konsekvensene for friluftslivet er vurdert i tråd med markaloven. Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) har klaget saken inn til Sivilombudsmannen, likevel pågår arbeidet med v