Magasinet for fagorganiserte
25.01.2025
Troll kunne blitt en norsk bilsuksess, men pengene som trengtes kom aldri. Regjeringen Gerhardsen fryktet en slik suksess kunne skade salg av norsk fisk til Øst-Europa.
Troll:
LUNDE I TELEMARK: Tre kvarter nordvest for Skien, på det eneste stedet i Norge der en gammel riksvei, en kanal og et jernbanespor krysser hverandre, ligger det lille tettstedet Lunde. Jordbruk og skogbruk dominerer, men det finnes også litt småindustri.
For snart 70 år siden håpet man at Lunde skulle bli sentrum for bilproduksjon i Norge. Kommunen hadde annonsert i riksaviser etter bedrifter som ønsket å etablere seg i Lunde. En av dem som tok kontakt var Per Kohl-Larsen. Etterkrigstidens kjøpsbegrensninger gjorde det vanskelig for vanlige folk å skaffe seg bil, og det ønsket Kohl-Larsen å gjøre noe med. Han ville lage en norsk bil som han håpet ikke ville bli omfattet av de strenge reglene.
Tidlig på 1950-tallet tok han kontakt med daværende statsminister Einar Gerhardsen og fortalte om ønsket om å starte norsk bilproduksjon.
- Gerhardsen var meget interessert i bilprosjektet. Han lovet meg all den støtte jeg trengte. Hvis jeg kunne lage biler, skulle det bli råd med penger. Derfor satte vi i gang, sa Kohl-Larsen i et sjeldent intervju med avisa Fædrelandsvennen tidlig på 1990-tallet.
STOR INTERESSE
I Lunde ble Kohl-Larsen og det som nå var blitt et trekløver, bestående av ham selv, Einar Fjugstad og Bruno Falch, tatt imot med åpne armer. Kommunen skaffet gratis produksjonslokaler i ett år, boliger for de tre og familiene deres, samt et lån på 25.000 kroner.
Les opprinnelig artikkelLUNDE I TELEMARK: Tre kvarter nordvest for Skien, på det eneste stedet i Norge der en gammel riksvei, en kanal og et jernbanespor krysser hverandre, ligger det lille tettstedet Lunde. Jordbruk og skogbruk dominerer, men det finnes også litt småindustri.
For snart 70 år siden håpet man at Lunde skulle bli sentrum for bilproduksjon i Norge. Kommunen hadde annonsert i riksaviser etter bedrifter som ønsket å etablere seg i Lunde. En av dem som tok kontakt var Per Kohl-Larsen. Etterkrigstidens kjøpsbegrensninger gjorde det vanskelig for vanlige folk å skaffe seg bil, og det ønsket Kohl-Larsen å gjøre noe med. Han ville lage en norsk bil som han håpet ikke ville bli omfattet av de strenge reglene.
Tidlig på 1950-tallet tok han kontakt med daværende statsminister Einar Gerhardsen og fortalte om ønsket om å starte norsk bilproduksjon.
- Gerhardsen var meget interessert i bilprosjektet. Han lovet meg all den støtte jeg trengte. Hvis jeg kunne lage biler, skulle det bli råd med penger. Derfor satte vi i gang, sa Kohl-Larsen i et sjeldent intervju med avisa Fædrelandsvennen tidlig på 1990-tallet.
STOR INTERESSE
I Lunde ble Kohl-Larsen og det som nå var blitt et trekløver, bestående av ham selv, Einar Fjugstad og Bruno Falch, tatt imot med åpne armer. Kommunen skaffet gratis produksjonslokaler i ett år, boliger for de tre og familiene deres, samt et lån på 25.000 kroner.