HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
01.10.2021
Etter årets første halvår kom Oslo ut som den store taperen og mistet 1. plassen som Norges største hotellkommune (i forhold til total losjiomsetning) til Bergen, skriver Hotelia i sin markedsrapport, Norsk Hotellbransje 1.halvår 2021.
Bergen var Norges største hoteIIkommune (i forhoId tiI totaI Iosjiomsetning) i første haIvår. Foto: Radisson BIu RoyaI HoteI Bergen/VisitBergen
Oslo har siden starten på pandemien tapt 15 prosentpoeng. Tromsø er den andre store taperen, først og fremst pga. fraværet av utenlandske nordlysturister. I forhold til 2019 har byen tapt 1,6 prosentpoeng. Den store vinneren i forhold til 1. halvår 2020 er Gardermoen, opp 2,6 prosentpoeng. Dette skyldes først og fremst mange coronahotell i kommunen.
Også Bergen har økt markedsandelen betydelig i forhold til 2020. Dette skyldes trolig en kombinasjon av de normalt svært dårlige månedene for Bergen (januar og februar) ikke taper like mye i belegg som f.eks. Oslo, som normalt har mindre variasjon mellom månedene. Dette er også noe av bakgrunn for veksten til Kristiansand. Fra tidligere krisetider taper somregel regionbyene mindre enn Oslo og tildels Bergen og Stavanger. I denne krisen gjelder dette først og fremst Oslo, da Bergen og Stavanger er blitt noe reddet av oljenæringen. Bodø og Trondheim er byene med minst variasjon i markedsandelen, målt mot både 2019 og 2020. Bodø har gått fra 1,6 prosent markedsandel til 1,5 prosent, mens Trondheim gikk fra 5,5 % i 2019 til 5,8 prosent i 2020, før andelen endte på 5,3 prosent i 1. halvår i 2021.
Totalt falt losjiomsetningen i Norge med 58,3 prosent mot 1. halvå
Gå til medietOslo har siden starten på pandemien tapt 15 prosentpoeng. Tromsø er den andre store taperen, først og fremst pga. fraværet av utenlandske nordlysturister. I forhold til 2019 har byen tapt 1,6 prosentpoeng. Den store vinneren i forhold til 1. halvår 2020 er Gardermoen, opp 2,6 prosentpoeng. Dette skyldes først og fremst mange coronahotell i kommunen.
Også Bergen har økt markedsandelen betydelig i forhold til 2020. Dette skyldes trolig en kombinasjon av de normalt svært dårlige månedene for Bergen (januar og februar) ikke taper like mye i belegg som f.eks. Oslo, som normalt har mindre variasjon mellom månedene. Dette er også noe av bakgrunn for veksten til Kristiansand. Fra tidligere krisetider taper somregel regionbyene mindre enn Oslo og tildels Bergen og Stavanger. I denne krisen gjelder dette først og fremst Oslo, da Bergen og Stavanger er blitt noe reddet av oljenæringen. Bodø og Trondheim er byene med minst variasjon i markedsandelen, målt mot både 2019 og 2020. Bodø har gått fra 1,6 prosent markedsandel til 1,5 prosent, mens Trondheim gikk fra 5,5 % i 2019 til 5,8 prosent i 2020, før andelen endte på 5,3 prosent i 1. halvår i 2021.
Totalt falt losjiomsetningen i Norge med 58,3 prosent mot 1. halvå