Byggfakta
05.09.2019
Beitstadsundbrua er ei stålkassebru med samvirkende betongdekke i seks spenn. Store drivende isflak på opptil 10.000 m gjorde at bruingeniørene måtte tenke nytt om brufundamenteringen. Løsningen ligger nå skjult under havoverflaten.
Innerst i Beitstadsundet, en fjordarm av Trondheimsfjorden, bygger Statens Vegvesen, v/ den kinesiske entreprenøren Sichuan Road & Bridge Group, i disse dager en ny bru, Beitstadsundbrua. Den er en del av den nye fylkesvei 17 som bygges fra Dyrstad nord for Steinkjer og til Sprova 8,5 km lenger nord. Før ferien ble de fleste brulementene løftet på plass.
FYLKESVEIER HOLDER IKKE DAGENS STANDARD
Den nye vegen går langs Beitstadsundet. I tillegg skal det gjøres tiltak langs den 5,6 km lange strekningen fra Dyrstad til Østvik i Steinkjer. Den økonomiske rammen på bompengeprosjektet Fv. 17 og fv. 720 Dyrstad-Østvik-Malm er 1,6 mrd. kroner. Nord-Trøndelag fylkeskommune skal betale ca. 50 prosent av summen. Resten skal finansieres med bompenger. Prosjektet forventes å være ferdig bygd i løpet av 2019.
Dagens fv. 17 er svingete og holder ikke dagens standard. Fartsnivåene varierer mellom 40, 50, 60 og 70 km/t. Vegen går også gjennom tettstedet Vellamelen i Steinkjer. Den nye vegen får en moderne standard, bedre kurvatur og det blir fartsgrense på 80 km/t langs hele strekningen.
Også fv. 720 er svingete, og med lav standard. Med ny fv. 720 vil
Gå til medietFYLKESVEIER HOLDER IKKE DAGENS STANDARD
Den nye vegen går langs Beitstadsundet. I tillegg skal det gjøres tiltak langs den 5,6 km lange strekningen fra Dyrstad til Østvik i Steinkjer. Den økonomiske rammen på bompengeprosjektet Fv. 17 og fv. 720 Dyrstad-Østvik-Malm er 1,6 mrd. kroner. Nord-Trøndelag fylkeskommune skal betale ca. 50 prosent av summen. Resten skal finansieres med bompenger. Prosjektet forventes å være ferdig bygd i løpet av 2019.
Dagens fv. 17 er svingete og holder ikke dagens standard. Fartsnivåene varierer mellom 40, 50, 60 og 70 km/t. Vegen går også gjennom tettstedet Vellamelen i Steinkjer. Den nye vegen får en moderne standard, bedre kurvatur og det blir fartsgrense på 80 km/t langs hele strekningen.
Også fv. 720 er svingete, og med lav standard. Med ny fv. 720 vil