Fontene forskning
14.12.2023
Boka handler om det som i fagsjargongen i barnevernet kalles ettervern, selv om slikt «vern» i lovverket nå omtales som Hjelpetiltak til ungdom over 18 år (§ 3-6).
Hensikten med å unngå vernebegrepet kan være et ønske om å vektlegge samarbeid, gjensidighet og likeverd framfor en tjeneste den unge skal motta fra en profesjonell instans. Like fullt understreker forfatteren at det også ligger et rettighetsperspektiv i å innvilge barnevernstiltak til unge over 18 år.
Boka er primært skrevet for bachelorstudenter i barnevern og sosialt arbeid, men som all annen ny forsknings- og praksisbasert faglitteratur, vil boka også være relevant for de som arbeider med målgruppa i ulike tjenester og på ulike nivåer. Backe-Hansen er selv en dreven barnevernforsker som i samarbeid med andre i feltet har vært spesielt opptatt av å begrunne og videreføre barneverntiltak utover 18 år.
I BOKA argumenterer forfatteren for at helhetlig og god oppfølging til unge over 18 år bygger på fire grunnpilarer; medvirkning, relasjon, støtte og samarbeid. Disse grunnpilarene utdypes i hvert sitt kapittel.
Forfatteren understreker at oppfølging av unge over 18 år som har vært under barnevernets omsorg, er et særskilt etisk ansvar. Hun begrunner dette med at den oppfølgingen vi alle trenger i overgangen til voksenlivet er hjelp som unge voksne flest får gjennom familie og nettverk. Slik støtte mangler de aller fleste av dem som har vært under barnevernets omsor
Les opprinnelig artikkelBoka er primært skrevet for bachelorstudenter i barnevern og sosialt arbeid, men som all annen ny forsknings- og praksisbasert faglitteratur, vil boka også være relevant for de som arbeider med målgruppa i ulike tjenester og på ulike nivåer. Backe-Hansen er selv en dreven barnevernforsker som i samarbeid med andre i feltet har vært spesielt opptatt av å begrunne og videreføre barneverntiltak utover 18 år.
I BOKA argumenterer forfatteren for at helhetlig og god oppfølging til unge over 18 år bygger på fire grunnpilarer; medvirkning, relasjon, støtte og samarbeid. Disse grunnpilarene utdypes i hvert sitt kapittel.
Forfatteren understreker at oppfølging av unge over 18 år som har vært under barnevernets omsorg, er et særskilt etisk ansvar. Hun begrunner dette med at den oppfølgingen vi alle trenger i overgangen til voksenlivet er hjelp som unge voksne flest får gjennom familie og nettverk. Slik støtte mangler de aller fleste av dem som har vært under barnevernets omsor