Utdanning
14.09.2018
Universitetet i Oslo har en forskningsgruppe som jobber med den nordiske barndommen. Barndom som forskningstema heier jeg på.
Og jeg er glad for at forskerne også er opptatt av hvordan barndommen leves i barnehage og skole. En klok og erfaren barnehagelærer sa en gang: - Selv et barn kan dø i morgen. Derfor må hver dag være viktig og meningsfull for barnet, her og nå. Det er en ubehagelig erkjennelse, men den minner oss om at vi skal møte barn som den de er, ikke som den de skal bli. For det vet vi ingenting om.
I en artikkel på Forskning.no løfter forskere fra den nevnte gruppen spørsmål som vi lærere bør stille oss. - Hva sier det om skolesystemet vårt når nesten en fjerdedel av alle barn trenger spesialpedagogisk oppfølging, spør de. Spørsmålet stilles på bakgrunn av Nordahl-utvalgets rapport, hvor det slås fast at mellom 15 og 25 prosent av alle elever vil trenge et særlig tilret
Gå til medietI en artikkel på Forskning.no løfter forskere fra den nevnte gruppen spørsmål som vi lærere bør stille oss. - Hva sier det om skolesystemet vårt når nesten en fjerdedel av alle barn trenger spesialpedagogisk oppfølging, spør de. Spørsmålet stilles på bakgrunn av Nordahl-utvalgets rapport, hvor det slås fast at mellom 15 og 25 prosent av alle elever vil trenge et særlig tilret