Fagbladet
15.03.2021
Usikker på økonomien og redd for å ringe banken? Det er det ingen grunn til, mener kunderådgiver Ingunn Arnesen. Hun og kollegene er her - for tida på hjemmekontoret - for å hjelpe.
Klikk, klikk, klikk. Kunderådgiver Ingunn Arnesen sitter med brillene godt plassert på nesa, og headsettet over ørene. Hun klikker kvikt ned noen tall på kalkulatoren og taster de inn i et skjema på PC-skjermen. Hun har nettopp redusert løpetiden på et lån fra 20 til 16 år for en kunde. Dataskjermen og laptopen er plassert på spisebordet i stua, der Arnesen har innredet sitt hjemmekontor.
Klikk, klikk, klikk. Hun åpner en ny sak, og denne gangen er det en kunde som vil forandre lånet sitt til et rammelån, altså et mer fleksibelt boliglån. Denne tar litt lengre tid.
Enkelte saker tar noen minutter å behandle, andre kan ta opp til to dager, forteller hun.
- Det er mange som synes det er vanskelig å ringe til banken, men vi biter ikke. Vi er her bare for å hjelpe.
EKSPERT PÅ LÅN
Ingunn Arnesen jobber i kundesenteret for personmarked, med låneendringer og spesialprodukter i DNB.
De aller fleste i voksen alder har en form for lån. Hvis du søker om endringer av lånet ditt, er det sannsynlig at Arnesen, eller en av hennes kolleger, behandler akkurat din søknad. Lista over forskjellige endringer på lån man kan gjøre, er lang. Hvis du for eksempel vil forlenge eller forkorte perioden du vil nedbetale lånet ditt på, søke om avdragsfrihet, altså å utsette nedbetalingen av lånet ditt, endre fra fast til flytende rente eller omstrukturere på lånet ditt, er Arnesen og hennes avdeling til rådighet.
- Da jeg logget meg på i
Gå til medietKlikk, klikk, klikk. Hun åpner en ny sak, og denne gangen er det en kunde som vil forandre lånet sitt til et rammelån, altså et mer fleksibelt boliglån. Denne tar litt lengre tid.
Enkelte saker tar noen minutter å behandle, andre kan ta opp til to dager, forteller hun.
- Det er mange som synes det er vanskelig å ringe til banken, men vi biter ikke. Vi er her bare for å hjelpe.
EKSPERT PÅ LÅN
Ingunn Arnesen jobber i kundesenteret for personmarked, med låneendringer og spesialprodukter i DNB.
De aller fleste i voksen alder har en form for lån. Hvis du søker om endringer av lånet ditt, er det sannsynlig at Arnesen, eller en av hennes kolleger, behandler akkurat din søknad. Lista over forskjellige endringer på lån man kan gjøre, er lang. Hvis du for eksempel vil forlenge eller forkorte perioden du vil nedbetale lånet ditt på, søke om avdragsfrihet, altså å utsette nedbetalingen av lånet ditt, endre fra fast til flytende rente eller omstrukturere på lånet ditt, er Arnesen og hennes avdeling til rådighet.
- Da jeg logget meg på i