NJF-magasinet
03.06.2016
Nettbuss vant skolekjøring i Kongsvinger. For 26 sjåfører betyr dette redusert stilling, og dermed kutt i inntekten. Å finne en ekstrajobb på formiddagen er ikke enkelt.
- De kan ikke leve av dette, men det tar litt lengre tid før de sulter i hjel, sier klubbleder Ola Skorem.
- Problemet bør bekymre bransjen mer enn fagforeningene, mener han.
Med slike lønns- og arbeidsvilkår er det umulig å rekruttere ungdom, og gjennomsnittsalderen både i Kongsvinger og resten av landet er høy.
Skorem er klubbleder for i overkant av 80 medlemmer i Bilpersonalets avdeling 14 i NJF, som organiserer de fleste sjåførene. Cirka 55 sjåfører får 100 prosent stilling, mens 26 må gå ned ufrivillig. Å skaffe seg en egnet jobb mellom kl. 9 og 13 på skoledagene kan bli svært vanskelig. Når skole- og rutekjøring går for fullt er det over 70 busser ute. Ellers ligger det rundt ti-tolv.
Inkludert verksted og administrasjon har cirka 65 ansatte full jobb etter 1. juli.
Formelt riktig. - Situasjonen er et resultat av systemet med anbud. For
Les opprinnelig artikkel- Problemet bør bekymre bransjen mer enn fagforeningene, mener han.
Med slike lønns- og arbeidsvilkår er det umulig å rekruttere ungdom, og gjennomsnittsalderen både i Kongsvinger og resten av landet er høy.
Skorem er klubbleder for i overkant av 80 medlemmer i Bilpersonalets avdeling 14 i NJF, som organiserer de fleste sjåførene. Cirka 55 sjåfører får 100 prosent stilling, mens 26 må gå ned ufrivillig. Å skaffe seg en egnet jobb mellom kl. 9 og 13 på skoledagene kan bli svært vanskelig. Når skole- og rutekjøring går for fullt er det over 70 busser ute. Ellers ligger det rundt ti-tolv.
Inkludert verksted og administrasjon har cirka 65 ansatte full jobb etter 1. juli.
Formelt riktig. - Situasjonen er et resultat av systemet med anbud. For