Fontene forskning
17.12.2019
![Aktuell og viktig antologi Aktuell og viktig antologi](https://www.fagpressenytt.no/sites/default/files/styles/thumbnail/public/articles/print-aktuell-og_0.png?itok=sZJb4Ir2)
Antologien er skrevet med utgangspunkt i «Storbyprogrammet» og nettverket «Barn og unge på tvers» ved nåværende OsloMet.
Antologien består av 11 kapitler skrevet av forskere fra ulike fagfelt ved OsloMet som sosial- og helsefagene, barnehagelærerutdanningen, de estetiske fagene, Senter for velferds- og arbeidsinkludering (SVA) og universitetets institutter for oppdragsforskning. Boken er redigert av Sissel Seim og Oddrun Sæter.
Temaet for antologien er ifølge innledningen «hvordan fysiske/materielle forhold ved områder og institusjoner i byen samvirker med hvordan mennesker møtes, og hvordan de deltar» (side 13). Boka retter søkelys på barn og unges hverdagsliv, deres muligheter til deltakelse og viser hvordan deres relasjoner med andre er tett sammenvevd med de fysiske eller materielle omgivelsene i hverdagslivet. Dette gjelder arenaer som skole, hjem, parker, fritid og institusjoner som barnevernet. Det synes ikke å være gitt noen presis bestilling knyttet til hvordan kapitlene skulle «skrives», det vil si om bidragene skulle omfatte ett eller flere av begrepene by, rom og sosiomaterialitet. Kanskje vokste nettopp disse begrepene frem underveis?
Innledningskapittelet av redaktørene Sæter og Seim gir en teoretisk innramming av ulike kunnskapstradisjoner og teorier knyttet til nettopp begrepene. Dette er hver for seg store forskningsfelt med ulike fagdisipliner, men som også springer ut av forskjellige kunnskapstradisjoner. Kapittelet gir ramme rundt bidragene i boka, men uten at den er tett knyttet til hvert enkelt kapittel. Det er et spennende k
Les opprinnelig artikkelTemaet for antologien er ifølge innledningen «hvordan fysiske/materielle forhold ved områder og institusjoner i byen samvirker med hvordan mennesker møtes, og hvordan de deltar» (side 13). Boka retter søkelys på barn og unges hverdagsliv, deres muligheter til deltakelse og viser hvordan deres relasjoner med andre er tett sammenvevd med de fysiske eller materielle omgivelsene i hverdagslivet. Dette gjelder arenaer som skole, hjem, parker, fritid og institusjoner som barnevernet. Det synes ikke å være gitt noen presis bestilling knyttet til hvordan kapitlene skulle «skrives», det vil si om bidragene skulle omfatte ett eller flere av begrepene by, rom og sosiomaterialitet. Kanskje vokste nettopp disse begrepene frem underveis?
Innledningskapittelet av redaktørene Sæter og Seim gir en teoretisk innramming av ulike kunnskapstradisjoner og teorier knyttet til nettopp begrepene. Dette er hver for seg store forskningsfelt med ulike fagdisipliner, men som også springer ut av forskjellige kunnskapstradisjoner. Kapittelet gir ramme rundt bidragene i boka, men uten at den er tett knyttet til hvert enkelt kapittel. Det er et spennende k