Rundt 2000 demonstranter møtte onsdag sist uke opp utenfor Stortinget for å markere sin motstand mot klima- og miljøminister Vidar Helgesens (H) avlysning av lisensjakt på fire familiegrupper ulv. Med vedtaket reduseres fellingskvoten fra 47 til 15 ulv - alle utenfor ulvesonen.
Misnøyen med statsråden var påtakelig, med taktfase rop om at Helgesen må gå av. Utenfor departementet var politistyrker plassert for å ivareta sikkerheten.
Sammen toget demonstrantene mot departementet, med krav om at vedtaket omgjøres. Men under Helgesens møte samme dag med forlikspartnerne bak fjorårets ulveforlik på Stortinget, påpekte statsråden at det ikke er aktuelt å øke lisensfellingen nå.
- Skaper ulvereservatKnut Aaserud fra Årnes i Akershus var blant de mange som hadde tatt turen inn til hovedstaden. Han betegner statsrådens håndtering av saken som «helt syk». Aaserud frykter for bygdefolks livskvalitet og muligheter til næringsutøvelse.
- Jeg er her for å demonstrere mot regjeringens ulvevedtak - et vedtak som gjør deler av Hedmark og Akershus til et rent ulvereservat. Selv


































































































