Dagligvarehandelen
30.04.2019
Oluf lorentzen er et navn som oser av delikatesse, matglede og «fine food». Nå fyller selskapet 150 år.
På det meste hadde kjeden 35 butikker, som uten tvil representerte det ypperste av matglede i norsk dagligvarehandel.
Kun engros
I 1993 ble forretningene, bortsett fra den i Karl Johans gate 33 i Oslo, fusjonert med Jens Evensen, og gikk inn i Norgesgruppens Meny-kjede. Flaggskipet på Karl Johan ble drevet frem til husleien økte med 30 prosent i 2001. Butikken ble nedlaft, og siden har selskapet drevet med import og omsetning av eksklusive dagligvarer.
- Den gamle kjøpmannsfamilien savner ikke den pulserende butikkdriften?
- Nei, vi har nok spennende utfordringer med å sette sammen et sortiment av eksklusive og ettertraktede matvarer og selge disse engros til butikker og restauranter, sier Martin Lorentzen, daglig
Gå til medietKun engros
I 1993 ble forretningene, bortsett fra den i Karl Johans gate 33 i Oslo, fusjonert med Jens Evensen, og gikk inn i Norgesgruppens Meny-kjede. Flaggskipet på Karl Johan ble drevet frem til husleien økte med 30 prosent i 2001. Butikken ble nedlaft, og siden har selskapet drevet med import og omsetning av eksklusive dagligvarer.
- Den gamle kjøpmannsfamilien savner ikke den pulserende butikkdriften?
- Nei, vi har nok spennende utfordringer med å sette sammen et sortiment av eksklusive og ettertraktede matvarer og selge disse engros til butikker og restauranter, sier Martin Lorentzen, daglig