AddToAny

Å lære bort å lære bort

Å lære bort å lære bort
Innledning
Det er mye arbeid som pågår for å fremme utviklingen av radiografiutdanning i verden. Dette gjelder spesielt land som ikke har så mye organisert og standardisert utdanning. Mange land i Afrika, for eksempel, har et voksende radiologisk søkelys, behov for radiografiske undersøkelser og et ønske om bedre kvalitet og utdanning (1). Det er en stor økning i innkjøp av avanserte radiologiske apparater, men det er ikke like rask utvikling av radiografisk og medisinsk teknisk utdanning, samt strålesikkerhet (2).
Denne typen avansert utdanning er vanskelig å utvikle da det er stor forskjell på de ulike lands forutsetninger. For eksempel har Kenya 650 radiografer og 105 radiologer, mens Uganda har 150 radiografer og 38 radiologer. Mens de to landene har ganske lik befolkningsstørrelse (3), men veldig ulike forutsetninger for røntgenspesialister og utdanning.
Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) og den internasjonale radiograforganisasjonen (ISRRT) har stort søkelys på utdanning av medisinsk personale innen strålesikkerhet, bildekvalitet og trygg bruk av apparater som involverer medisinsk strålning. Ettersom det er stor mangel på penger og utdanningsmuligheter i visse u-land, hjelper disse organisasjonene til med utdanning og sikkerhetstrening (2), (4).
For å videreutvikle dette arbeidet har IAEA startet opp et prosjekt for å videreutdanne de som ikke har like stor bredde i sin utdanning som radiografer. Utdanningsmetoden heter Train the Trainer og har blitt brukt i flere ulike land med god effekt.
Målgruppen for prosjektet som omtales her, var utvalglte afrikanske land, og de som deltok, var fra Tanzania, Sør-Afrika og Kenya.
Konseptet innebærer at man utdanner personell innen et visst felt gjennom én eller flere kursseanser. De som læres opp, tar med seg det de lærer dit de jobber, og lærer i sin tur bort det de har lært på kurset.
Dette kan brukes med stor effekt om det handler om land som ikke har tilgang til e-utdanning eller virtuelle klasserom (5). Konseptet har vært brukt til å utdanne og videreutdanne ulike yrkeskategorier. De som deltar i utdanningen, skal på sikt også kunne lære opp nye folk i å lære bort. I Peru, for eksempel, har programmet blitt brukt til å lære opp strålevernkoordinator som også har fått nødvendig kunnskapen til å lære opp andre på deres arbeidsplass.
Dette er en effektiv måte å undervise på, da man øker tilgangen på utdannelse på steder der det er få utdannelsesmuligheter. (5) (6) (7).
Det finnes for tiden ingen utdanning som spesialiserer seg på strålesikkerhet og kvalitet for radiografiske barneundersøkelser via Train the trainer-konseptet. Derfor ville IAEA (i samarbeid med ISRRT) utvikle et sånt program. Det var også et sterkt ønskemål fra ulike sykehus i Afrika å få i gang et slikt prosjekt, da det er mangel på utdanning der.
Jeg var delaktig da dette konseptet skulle implementeres i afrikanske land som ønsker denne typen undervisning. I det prosjektet, som startet i 2019, skulle man samle en gruppe med ulike spesialister som kom fra ulike yrkesgrupper innen medisinsk radiologi, nærmere bestemt radiografer, radiologer, medisinske teknikere, fysikere og lærere. Denne gruppen med spesialister skulle lage undervisningsmateriale til bruk i undervisning innen radiografi med søkelys på strålesikkerhet for barn. Materialet skulle være i størrelsesorden nok til én ukes opplæring.
Og formålet med kurset var å redusere strålingen ved barneundersøkelser, samt øke kvaliteten på bildene
Gå til mediet

Flere saker fra Hold Pusten

Skal vi sette en pris på kunnskap, eller også bare sette mer pris på den?
Hold Pusten 25.10.2021
Helt siden tidlig på 2000-tallet har folk i Karasjok måttet reise i over tre timer for å få tatt røntgen.
Hold Pusten 25.10.2021
Analyser av MR-bilder etter elektrokonvulsiv terapi bidrar med nye brikker i puslespillet for å forstå hvordan og hvorfor terapiformen fungerer ved depresjon.
Hold Pusten 25.10.2021
Radforum er en del av NRF og består av radiografer fra høyskoler/universiteter og det kliniske miljøet. Vi brenner for faget, fagutvikling og innovasjon.
Hold Pusten 25.10.2021
Må se på risikofaktorer
Hold Pusten 25.10.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt