Hold Pusten
20.09.2021
Innledning
Det er mye arbeid som pågår for å fremme utviklingen av radiografiutdanning i verden. Dette gjelder spesielt land som ikke har så mye organisert og standardisert utdanning. Mange land i Afrika, for eksempel, har et voksende radiologisk søkelys, behov for radiografiske undersøkelser og et ønske om bedre kvalitet og utdanning (1). Det er en stor økning i innkjøp av avanserte radiologiske apparater, men det er ikke like rask utvikling av radiografisk og medisinsk teknisk utdanning, samt strålesikkerhet (2).
Denne typen avansert utdanning er vanskelig å utvikle da det er stor forskjell på de ulike lands forutsetninger. For eksempel har Kenya 650 radiografer og 105 radiologer, mens Uganda har 150 radiografer og 38 radiologer. Mens de to landene har ganske lik befolkningsstørrelse (3), men veldig ulike forutsetninger for røntgenspesialister og utdanning.
Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) og den internasjonale radiograforganisasjonen (ISRRT) har stort søkelys på utdanning av medisinsk personale innen strålesikkerhet, bildekvalitet og trygg bruk av apparater som involverer medisinsk strålning. Ettersom det er stor mangel på penger og utdanningsmuligheter i visse u-land, hjelper disse organisasjonene til med utdanning og sikkerhetstrening (2), (4).
For å videreutvikle dette arbeidet har IAEA startet opp et prosjekt for å videreutdanne de som ikke har like stor bredde i sin utdanning som radiografer. Utdanningsmetoden heter Train the Trainer og har blitt brukt i flere ulike land med god effekt.
Målgruppen for prosjektet som omtales her, var utvalglte afrikanske land, og de som deltok, var fra Tanzania, Sør-Afrika og Kenya.
Konseptet innebærer at man utdanner personell innen et visst felt gjennom én eller flere kursseanser. De som læres opp, tar med seg det de lærer dit de jobber, og lærer i sin tur bort det de har lært på kurset.
Dette kan brukes med stor effekt om det handler om land som ikke har tilgang til e-utdanning eller virtuelle klasserom (5). Konseptet har vært brukt til å utdanne og videreutdanne ulike yrkeskategorier. De som deltar i utdanningen, skal på sikt også kunne lære opp nye folk i å lære bort. I Peru, for eksempel, har programmet blitt brukt til å lære opp strålevernkoordinator som også har fått nødvendig kunnskapen til å lære opp andre på deres arbeidsplass.
Dette er en effektiv måte å undervise på, da man øker tilgangen på utdannelse på steder der det er få utdannelsesmuligheter. (5) (6) (7).
Det finnes for tiden ingen utdanning som spesialiserer seg på strålesikkerhet og kvalitet for radiografiske barneundersøkelser via Train the trainer-konseptet. Derfor ville IAEA (i samarbeid med ISRRT) utvikle et sånt program. Det var også et sterkt ønskemål fra ulike sykehus i Afrika å få i gang et slikt prosjekt, da det er mangel på utdanning der.
Jeg var delaktig da dette konseptet skulle implementeres i afrikanske land som ønsker denne typen undervisning. I det prosjektet, som startet i 2019, skulle man samle en gruppe med ulike spesialister som kom fra ulike yrkesgrupper innen medisinsk radiologi, nærmere bestemt radiografer, radiologer, medisinske teknikere, fysikere og lærere. Denne gruppen med spesialister skulle lage undervisningsmateriale til bruk i undervisning innen radiografi med søkelys på strålesikkerhet for barn. Materialet skulle være i størrelsesorden nok til én ukes opplæring.
Og formålet med kurset var å redusere strålingen ved barneundersøkelser, samt øke kvaliteten på bildene
Gå til medietDenne typen avansert utdanning er vanskelig å utvikle da det er stor forskjell på de ulike lands forutsetninger. For eksempel har Kenya 650 radiografer og 105 radiologer, mens Uganda har 150 radiografer og 38 radiologer. Mens de to landene har ganske lik befolkningsstørrelse (3), men veldig ulike forutsetninger for røntgenspesialister og utdanning.
Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) og den internasjonale radiograforganisasjonen (ISRRT) har stort søkelys på utdanning av medisinsk personale innen strålesikkerhet, bildekvalitet og trygg bruk av apparater som involverer medisinsk strålning. Ettersom det er stor mangel på penger og utdanningsmuligheter i visse u-land, hjelper disse organisasjonene til med utdanning og sikkerhetstrening (2), (4).
For å videreutvikle dette arbeidet har IAEA startet opp et prosjekt for å videreutdanne de som ikke har like stor bredde i sin utdanning som radiografer. Utdanningsmetoden heter Train the Trainer og har blitt brukt i flere ulike land med god effekt.
Målgruppen for prosjektet som omtales her, var utvalglte afrikanske land, og de som deltok, var fra Tanzania, Sør-Afrika og Kenya.
Konseptet innebærer at man utdanner personell innen et visst felt gjennom én eller flere kursseanser. De som læres opp, tar med seg det de lærer dit de jobber, og lærer i sin tur bort det de har lært på kurset.
Dette kan brukes med stor effekt om det handler om land som ikke har tilgang til e-utdanning eller virtuelle klasserom (5). Konseptet har vært brukt til å utdanne og videreutdanne ulike yrkeskategorier. De som deltar i utdanningen, skal på sikt også kunne lære opp nye folk i å lære bort. I Peru, for eksempel, har programmet blitt brukt til å lære opp strålevernkoordinator som også har fått nødvendig kunnskapen til å lære opp andre på deres arbeidsplass.
Dette er en effektiv måte å undervise på, da man øker tilgangen på utdannelse på steder der det er få utdannelsesmuligheter. (5) (6) (7).
Det finnes for tiden ingen utdanning som spesialiserer seg på strålesikkerhet og kvalitet for radiografiske barneundersøkelser via Train the trainer-konseptet. Derfor ville IAEA (i samarbeid med ISRRT) utvikle et sånt program. Det var også et sterkt ønskemål fra ulike sykehus i Afrika å få i gang et slikt prosjekt, da det er mangel på utdanning der.
Jeg var delaktig da dette konseptet skulle implementeres i afrikanske land som ønsker denne typen undervisning. I det prosjektet, som startet i 2019, skulle man samle en gruppe med ulike spesialister som kom fra ulike yrkesgrupper innen medisinsk radiologi, nærmere bestemt radiografer, radiologer, medisinske teknikere, fysikere og lærere. Denne gruppen med spesialister skulle lage undervisningsmateriale til bruk i undervisning innen radiografi med søkelys på strålesikkerhet for barn. Materialet skulle være i størrelsesorden nok til én ukes opplæring.
Og formålet med kurset var å redusere strålingen ved barneundersøkelser, samt øke kvaliteten på bildene