Utdanning
14.05.2018
Kjære foreldre, ikke fortvil. Spesialundervisningen må annulleres for å bygges på ny. Selv er jeg mor til en sønn med spesielle behov. Jeg har kjent fortvilelsen på kroppen av å ha et barn som ikke får støtten han trenger til å utvikle seg.
Kunnskapsdepartementet har sendt på høring en fersk rapport fra ekspertutvalget på høring, som viser at mange barn og unge får hjelp altfor sent, og annenhver elev med spesialundervisning får det av ufaglærte.
Les merRedningen vår ble lenge kjent hjerneforskning, som virker til å ha blitt fullstendig oversett av dagens system. Helt til nå.
Jeg opplevde ikke helsetilbudet eller habiliteringstilbudet tilstrekkelig da jeg fikk en sønn med spesielle behov i 2004. Selv en master i spesialpedagogikk var til liten nytte, for etter halvannet år med "vent og se" var progresjonen mildt sagt elendig. Han så bare forskjell på lys og mørke, bevegde seg ikke, smilte ikke og kastet opp 30 ganger hver dag. Jeg begynte å ane hvordan dette ville gå om vi ikke gjorde noe.
Vendepunktet kom da et hjerneorientert fagmiljø hadde konkrete forslag til hva jeg kunne gjøre for å støtte