AddToAny

«Nå orker jeg ikke mer!»

«Nå orker jeg ikke mer!»
Å jobbe med barnevern utsetter fagfolkene for stor følelsesmessig slitasje. Slitne medarbeidere sier opp, og så blir de andre enda mer slitne. Barnevernstjenesten må sørge for at de ansatte blir.
Hilde Auglend er barnevernspedagog med videreutdanning i vold og traumatisk stress, erfaring fra rus og psykiatri, jobber nå i barnevernstjenesten i Gjesdal kommune

Ine Haver er sosionom med videreutdanning i vold og traumatisk stress, erfaring fra sosialtjenesten, barnevernsinstitusjon, rusbehandling, jobber nå i barnevernstjenesten i Stavanger kommune

Det mangler ikke på innlegg og debatter om norsk barnevern. Noen er mer nyanserte enn andre. Det vises blant annet til alvorlige lovbrudd, svikt i oppfølging av saker og heftige trusler mot de ansatte.

En del steder har de ansatte i barnevernet for mye å gjøre. Noen av de forbedringsforslagene vi har registrert i kjølvannet av kritikken går ut på å innføre bemanningsnorm i tjenestene. Andre peker på kompetanse, foreslår å utvide utdannelsen fra tre til fem år og vil i tillegg ha en generell kompetanseheving blant de ansatte.

Å innføre en bemanningsnorm vil generere flere ressurser, gi mer tid til oppfølging av hvert enkelt barn, samt mer tid til tilstrekkelig dokumentasjon i sakene. Dette i seg selv vil føre til bedre tjenester.

Forslaget om kompetanseheving er også viktig, men hva handler egentlig kompetanseheving i barnevernstjenesten om? Selvsagt handler det om mer kunnskap, men kompetanseheving er mer enn et krav om femårig utdanning.

Kompetanse i barnevernet handler også om å sørge for at de som har opparbeidet seg erfaring blir værende i tjenestene. Tall viser at det er høy turnover i tjenestene, i snitt over 30 prosent, i tillegg til høyt sykefravær (SSB,2014/18). Høy turnover henger sammen med både ressurser og kompetanse. Når folk ikke blir værende, går tjenestene glipp av den kompetansen de har opparbeidet. Hvis ansatte blir tatt bedre vare på, kan barnevernet bli mer bærekraftig.

Hvis vi klarer å forebygge slitasje og turnover, slipper både arbeidsgiver, arbeidstaker og våre brukere å forholde seg til stadig nye personer. I tillegg vil man kunne beholde kompetente og erfarne medarbeidere.

Presset til det ytterste

Et eksempel fra virkeligheten: Det var personalmøte i den kommunale barnevernstjenesten. Lederen informerte om nåværende personalsituasjon. Han fortalte at det var ansatt en ny vikar som kunne begynne om tre måneder, og at det fremdeles var uavklart når de to som var langtidssykmeldt ville komme tilbake. Det ble en ladet stemning rundt bordet, og flere av de ansatte uttrykte fortvilelse. Ressurssituasjonen var presset, og de hadde mange krevende saker på kontoret.

«Helle», som hadde vært ansatt i barnevernstjenesten i nærmere to år, begynte å gråte. Hun sa at hun ikke orket mer, og at hun var så mye mer sliten enn hun tidligere hadde klart å formidle. Hun fortalte om stadige utskjellinger fra sinte foreldre. Hun sa at hun vanligvis taklet dette uten å bli såret, men at hun den siste tiden hadde begynt å ta til seg de negative tilbakemeldingene. Hun sa også at noen av volds- og overgrepssakene den siste tiden hadde gått sterkt inn på henne, slik at hun hadde dårligere søvn og tiltakende uro i kroppen. Hun fortalte at noen dager når hun kom på jobb kunne hun kjenne seg kvalm, og beskrev seg selv som litt apatisk. Hun sa videre at hun hadde behov for hjelp, men visste ikke hva hun hadde behov for. Hun gjentok bare at hun var så sliten. I tillegg var det en stund siden hun hadde fått veiledning på grunn av kapasitetsutfordringer i tjenesten, samtidig som hun hadde ansvar for flere kompliserte og tunge saker. Helle hadde også den siste tiden fått med seg den stadig negative omtalen av barnevernstjenesten i media, og opplevde dette som en stor tilleggsbelastning.

Belastning på hjelperne

Ansatte i barnevernet er i nesten daglig kontakt med barn og foreldre som er utsatt for og traumatiserte av vold. Barnevernsarbeideren hører på historiene og kjenner på fortvilelsen og smerten. De som jobber i barnevernstjenesten er ofte i frontlinjen, de møter mennesker i krise, som har angst, formidler frykt, er forvirret, sinte og i sorg. Barnevernsarbeideren skal ta vanskelige avgjørelser som vil få konsekvenser på kort og lang sikt for de involverte. Ikke alltid er de berørte familiene enige i avgjørelsene, og gir sterkt utrykk for dette, noen ganger i form av til dels alvorlige trusler (Eriksen og Sætre, 2011).

Charles Figley var på 1980-tallet en av de første som forsket på hva som skjer med hjelperen i møte med mennesker som er utsatt for traumatiske hendelser. Figley kom til at hjelperen, i langt større grad enn antatt, strevde med flere av de samme symptomer og reaksjoner som den som hadde vært direkte eksponert for traumet (Eriksen & Sætre, 2011).

«Vi snakker ikke om den tyngste historien du noen gang har hørt - vi snakker om de mange tusen historiene du ikke en gang kan huske at du har hørt. Hvor blir disse historiene av når arbeidsdagen er over?» (Mathieu, 2012).

En mulig konsekvens for hjelperen kalles medfølelsestretthet og beskrives som en dyp følelsesmessig og fysisk utmattelse som profesjonelle hjelpere kan utvikle i løpet av sin karriere. Medfølelsestretthet blir beskrevet som «the cost of caring,» noe som kan oversettes til prisen man betaler for å bry seg om andres emosjonelle smerte. Det kan ramme den mest dedikerte hjelper. Medfølelsestretthet er en yrkesrisiko som barnevernsansatte er utsatt for. Graden av medfølelsestretthet en hjelper opplever kan stige og synke fra en dag til den neste. Vi utvikler ikke medfølelsestretthet fordi vi gjør noe galt, men fordi vi bryr oss eller fordi vi pleide å bry oss (Mathieu, 2012).

En annen konsekvens for hjelperen kalles vikarierende traumatisering og beskrives av Pearlman og Saakvitne (1995) slik: «Vikarierende traumatisering er en prosess gjennom hvilken terapeutens indre erfaring blir negativt transformert gjennom empatisk engasjement i klientens traumemateriale» (Bang, 2003). Vikarierende traumatisering finner sted når historiene vi hører fra våre klienter overføres til oss på en måte som gjør at også vi blir traumatisert av bildene og detaljene, selv om vi ikke har opplevd situasjonene selv. Vi kan finne det vanskelig å bli kvitt bildene og opplevelsene de har delt med oss (Mathieu, 2012).

I følge Mathieu trenger man å utvikle en forståelse og økt oppmerksomhet for egne symptomer for å være forberedt på faresignalene. Medfølelsestretthet og vikarierende traumatisering vil oppleves forskjellig for hver av oss.

Pearlman og Saakvitne (sitert i Mathieu, 2012) ser på symptomer på tre nivåer: Fysiske reaksjoner, endring i oppførsel og psykologiske reaksjoner.

Fysiske reaksjoner kan for eksempel være utmattelse, søvnproblemer, hodepine/migrene, mer utsatt for sykdom, og hypokondri.

Endring i oppførsel kan for eksempel være økt bruk av alkohol og narkotika, andre avhengighetsformer (shopping, spiseforstyrrelse, jobbavhengighet), sinne og irritasjon, økt ansvarsfølelse, bevisst unngåelse av klientene, beslutningsvegring, glemsomhet, og problemer i personlige forhold.

Psykologiske reaksjoner kan være følelsesmessig utbrenthet, selvisolering både privat og på jobb, negativt selvbilde, depresjon, redusert evne til å føle sympati og empati, kyniskhet og bitterhet.

Spørsmålet er ikke om man blir berørt av arbeidet, men hvordan man blir berørt. Generelt kan dette forklares ved å se på kjente fysiologiske reaksjoner, som empati og speilnevroner.

Empati som et tveegget sverd

Alle følelser er smittsomme - både de behagelige og de ubehagelige. Som profesjonelle hjelpere vil vi være sårbare for at vårt eget følelsesliv blir smittet av våre klienters følelser. Noen ganger er dette en fordel, fordi det hjelper oss å ha medfølelse for hvordan verden ser ut fra klientens ståsted. Andre ganger er det ikke fordelaktig å bli smittet av en klients tilstand (Rothschild, 2006).

Å være empatisk er å forstå og identifisere seg med andres følelser og situasjon. Det er dessverre slik at jo mer empatisk man er, dess større er risikoen for å internalisere de traumene som våre klienter har opplevd. Empatisk innlevelse er det som gjør oss mest sårbare for selv å bli negativt påvirket på ulike måter, samtidig som det er helt nødvendig for å kunne hjelpe andre (Figley referert i Eriksen og Sætre, 2011).

Den menneskelige tendensen til å kopiere andres ansiktsuttrykk, positur, og manerer er vanligvis ubevisst, samtidig som det er en vanlig måte å interagere med andre på (Rothschild, 2006).

I de senere årene har den nevrofysiologiske forskningen kastet nytt lys over menneskets empatiske evne. Det er funnet en del spesialiserte nerveceller i det motoriske området i hjernebarken, såkalte speilnevroner, som har en sentral funksjon under imiteringen av andre mennesker (Rizzolatti & Craighero, 2004, referert i Helgesen, 2011).

«Jeg er opptatt av dagliglivet, det som da

Les mer

Flere saker fra Fontene forskning

Medvirkning er et begrep flittig brukt i både festtaler og lovverk, men fortsatt opplever mennesker i møte med velferdsstaten å bli snakket til, ikke med. Hvorfor er det så vanskelig?
Fontene forskning 14.12.2023
Hensikten med denne artikkelen er å bidra med kunnskap om hvordan gård-skole-tilbud kan legge til rette for personlig utvikling og yrkesvalg for elever med faglige og/eller sosiale vansker på ungdomstrinnet. Artikkelen bygger på kvalitative telefonintervjuer med ti ungdommer i alderen 16-18 år som hadde et slikt tilbud da de gikk på 9. og 10. trinn.
Fontene forskning 14.12.2023
Boka handler om det som i fagsjargongen i barnevernet kalles ettervern, selv om slikt «vern» i lovverket nå omtales som Hjelpetiltak til ungdom over 18 år (§ 3-6).
Fontene forskning 14.12.2023
? «CHILDREN WITH DISABILITIES and UN rights conventions» er et partnerskapsbasert prosjekt for gjensidig utveksling mellom Norge og Tanzania.
Fontene forskning 14.12.2023
Artikkelens tema er betraktninger rundt det å flytte ut av foreldrehjemmet som ung voksen med en utviklingshemming. Informantene er åtte unge voksne med Downs syndrom og 25 foreldre, og artikkelen har en kvalitativ tilnærming med intervjuer og tematisk analyse. Funnene avdekker ulike posisjoner mellom foreldre og unge voksne når det gjelder ønsker og behov knyttet til å bo utenfor foreldrehjemmet.
Fontene forskning 14.12.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt