NNN-arbeideren
25.06.2021
Stadig mer norsk fisk fraktes av utenlandske transportselskaper som ikke overholder reglene for minstelønn. Statens vegvesen kaller det hele for lønnstyveri - og tror omfanget er stort.
- En gjennomsnittlig arbeidsdag er mellom 11 og 13 timer lang, og vi får en fast sum per dag. Vi får ikke overtidstillegg.
«Alejandro» er fra Filippinene og jobber som langtransportsjåfør i et østeuropeisk transportfirma. I frykt for represalier fra arbeidsgiveren ønsker han ikke å oppgi sitt virkelige navn. På lik linje med over hundre tusen transportsjåfører i Polen og Baltikum er han ansatt gjennom et underselskap som rekrutterer billig arbeidskraft fra utenfor EU. Lokkemidlene er høye lønninger og betalt utdanning. Det arbeidsgiverne ikke forteller sjåførene, er at de egentlig har krav på mye mer.
Skal h
Les opprinnelig artikkel«Alejandro» er fra Filippinene og jobber som langtransportsjåfør i et østeuropeisk transportfirma. I frykt for represalier fra arbeidsgiveren ønsker han ikke å oppgi sitt virkelige navn. På lik linje med over hundre tusen transportsjåfører i Polen og Baltikum er han ansatt gjennom et underselskap som rekrutterer billig arbeidskraft fra utenfor EU. Lokkemidlene er høye lønninger og betalt utdanning. Det arbeidsgiverne ikke forteller sjåførene, er at de egentlig har krav på mye mer.
Skal h