Magasinet for fagorganiserte
05.06.2026
Wien er kjent for sin offentlige boligbygging. Men det er private, ideelle stiftelser som har flest prisregulerte utleieboliger i Østerrike: den såkalte «3.
boligsektoren», som mange etterlyser også i Norge.
Det er viktig å huske på at vi ikke bygger sosialboliger, sier Michael Gehbauer.
Vi bygger boliger for alle. Gehbauer er sjef for det som heter WBV-GPA, som er ett av 173 såkalte GBV-er i Østerrike et system Gehbauer også er øverste valgte styreleder for.
Så altså: GBV står for «Gemeinnütziger Bauvereinigungen» allmennyttige boligforeninger. WBV står for «Wohnbauvereinigung», boligbyggeforening, eller -lag, som vi ville sagt på norsk. Og GPA for «Gewerkschaft der Privatangestellten» fagforbundet for ansatte i private virksomheter.
WBV-GPA er dermed forbundets boligbyggelag.
Det er strenge regler for GBV-ene, forteller Gehbauer. De er organisert som såkalte «begrenset profitt»-stiftelser, som i allmennspråket betyr ideelle. Finansieringsmodellen er litt kronglete, men den overordnede regelen er: Dette skal ingen tjene penger på.
Boligene kan ikke selges videre, ingen tar ut utbytte, så alle inntekter går til mer boligbygging og det eneste vi har lov til å drive med er å bygge boliger, sier Gehbauer.
17 prosent av alle boliger i Østerrike tilhører slike allmennyttige foreninger. I Wien er tallet 20 prosent.
ALLE KAN SØKE
Disse boligforeningene eies av alle mulige slags grupper i Østerrike: Kirkesamfunn, kooperativer, banker, lokalsamfunn, og altså fagforbundsom jo er spesielt interessant for et blad som Magasinet for fagorganiserte. Fire fagforbund i Østerrike har sine egne boligforeninger.
Men GPA kan ikke begrense tilgangen til sine egne medlemmer, sånn formelt.
Det er ikke lov, siden vi er delvis offentlig finansiert, sier Christoph Sykora. Han jobber for forbundet, og leder rådet som har oppsyn og ansvar for boligforeningen (for den som gjerne vil ha mer tysk: «Aufsichtsrat WBV-GPA»).
Men det er klart: Det
Les opprinnelig artikkelDet er viktig å huske på at vi ikke bygger sosialboliger, sier Michael Gehbauer.
Vi bygger boliger for alle. Gehbauer er sjef for det som heter WBV-GPA, som er ett av 173 såkalte GBV-er i Østerrike et system Gehbauer også er øverste valgte styreleder for.
Så altså: GBV står for «Gemeinnütziger Bauvereinigungen» allmennyttige boligforeninger. WBV står for «Wohnbauvereinigung», boligbyggeforening, eller -lag, som vi ville sagt på norsk. Og GPA for «Gewerkschaft der Privatangestellten» fagforbundet for ansatte i private virksomheter.
WBV-GPA er dermed forbundets boligbyggelag.
Det er strenge regler for GBV-ene, forteller Gehbauer. De er organisert som såkalte «begrenset profitt»-stiftelser, som i allmennspråket betyr ideelle. Finansieringsmodellen er litt kronglete, men den overordnede regelen er: Dette skal ingen tjene penger på.
Boligene kan ikke selges videre, ingen tar ut utbytte, så alle inntekter går til mer boligbygging og det eneste vi har lov til å drive med er å bygge boliger, sier Gehbauer.
17 prosent av alle boliger i Østerrike tilhører slike allmennyttige foreninger. I Wien er tallet 20 prosent.
ALLE KAN SØKE
Disse boligforeningene eies av alle mulige slags grupper i Østerrike: Kirkesamfunn, kooperativer, banker, lokalsamfunn, og altså fagforbundsom jo er spesielt interessant for et blad som Magasinet for fagorganiserte. Fire fagforbund i Østerrike har sine egne boligforeninger.
Men GPA kan ikke begrense tilgangen til sine egne medlemmer, sånn formelt.
Det er ikke lov, siden vi er delvis offentlig finansiert, sier Christoph Sykora. Han jobber for forbundet, og leder rådet som har oppsyn og ansvar for boligforeningen (for den som gjerne vil ha mer tysk: «Aufsichtsrat WBV-GPA»).
Men det er klart: Det


































































































