AddToAny

Større mulighetsrom - større krav til oppdatert kunnskap

Større mulighetsrom - større krav til oppdatert kunnskap
Nesten hundre milliarder blanke kroner som vanligvis ville ha blitt brukt til privat konsum i utlandet, ligger igjen i norske lommebøker og madrasser, viser tall for koronaåret 2020.
Disse pengene er grunker nordmenn vanligvis ville ha brukt på utenlandsreiser. I fjor - og store deler av i år - må vi alle holde oss innenfor landegrensene. Deler av pengene som ellers ble brukt på ferie, blir spart. Men en betydelig del av dem har blitt brukt i andre kanaler innenlands- vi handler nemlig stadig mer på nett.

En av de mest udiskutable korona-effektene er våre nye handlevaner. Selv om verden etter hvert skal tilbake til en slags normal, er det bred enighet om at våre forbruksvaner er varig endret etter en tid med en til dels nedstengt verden. I sum handlet vi fysiske varer fra nettbutikker for rekordhøye 84,8 milliarder kroner i fjor - en nær dobling fra 2019. Legger en til kjøp av tjenester, endte norsk netthandel på 156,7 milliarder kroner. I tillegg kommer netthandel fra utlandet.

Ikke bare handler vi på nett - det er også her vi blir underholdt og bruker store deler av døgnets våkne tid. De få nordmenn som ikke er daglig på internett, kan nærmest telles på en hånd. Kantars årlige medievaneundersøkelse viser at bare fem prosent av oss ikke er innom internett daglig. Er vi ikke på internett, streamer vi filmer og serier, spiller spill eller lytter til podcaster eller musikk - digitalt. Skal du nå en forbruker i dag, må du oppsøke dem på en digital flate.

I det digitale universet er mulighetsrommet større enn noensinne. Det digitale markedet kjenner ingen landegrenser, er døgnåpent og kan ofte tilby lavere priser enn de fysiske butikkene.

Også for annonsørene er mulighetene legio. Ikke bare kan deres annonser nå ut i hele verden. Prisene på annonsering har også falt, og bruker avsenderne moderne verktøy riktig, har de også enorme muligheter til å både teste og måle effekten av sine budskap.

Med alle disse mulighetene åpne, er det viktigere enn noensinne å følge med på kompetansesiden. Det holder ikke å være halvstø i de fire P-ene om du ikke er har fått med deg at de yngste ikke lengre henger på Facebook, eller har satt deg inn i hvordan algoritmer kan gjøre at all reklame føles målrettet. Kampen om kundene vinnes av dem som har knekket den digitale markedsføringskoden. Leser du fagartiklene i dette nummeret, får du et forsprang.

Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt