Magma
12.10.2022
Hva er egentlig en agil bedrift? Og hvordan kan agilitet fremme innovasjon?
Benedicte Fjellanger definerer agile organisasjoner som organisasjoner som «evner å holde seg relevante og utvikle seg i takt med omverdenen».
- Når verden endrer seg, oppstår det ofte nye muligheter eller behov. Bedrifter som raskt er i stand til å snu seg rundt og levere på disse mulighetene, vil vi ofte kalle smidige virksomheter, sier Benedicte Fjellanger, som er Chief Enabling Officer i Team Agile.
- En endringsdyktig bedrift er i stand til å kontinuerlig lære og tilpasse seg endringer og muligheter i omgivelsene. Alle bedrifter har i en eller annen grad nytte av en slik tankegang og fremgangsmåte.
Hun forteller at såkalt agil eller smidig metodikk kom som et tilsvar på datidens måte å utvikle programvare på:
- Flere har skjønt at smidig er mer enn et «buzzord» fra IT-avdelingen. Foruten å handle om verdiskaping handler det også om å skape gode arbeidsplasser, sier Fjellanger.
Tverrfaglige team
Smidig tankesett og praksis handler om å utvikle løsninger i tett samarbeid med målgruppen man er til for. For å få til det på en effektiv måte er det hensiktsmessig å organisere arbeidet i tverrfaglige team. Teamet består av ulike fagkompetanser som sammen jobber med ansvar for et avgrenset område, forklarer Henrik Byremo, også Chief Enabling Officer i Team Agile.
Istedenfor at man organiserer seg rundt fag, jobbes det i tverrfaglige team som er organisert utenfra og inn med utgangspunkt i målgruppene og deres behov.
Et team er en gruppe mennesker som arbeider med samme mål og har en gjensidighet til og avhengighet av hverandre for å nå målet. Teamene sitter tett på målgruppen og jobber med innsikt for å lære mer om hva og hvordan de beste løsningene på behovene stadig kan utvikles og bli bedre.
- Hvordan kan agile organisasjoner være innovasjonsfremmende?
- Innovasjon handler enkelt sagt om å skape noe nytt som er nyttig. For å gjøre noe nytt er vi avhengig av å utforske hva vi kan gjøre bedre. Vi må med andre ord lære hva som fungerer, og justere innsatsen deretter. Koblingen til smidig tankesett ligger nettopp her. For å lykkes med gode ideer er vi avhengig av å teste mange ideer. Gjennom å innrette og tilpasse virksomhetens praksis etter det som skaper mest verdi, legger vi grunnlaget for å stadig utvikle verdiskapingen og finne nye, bedre løsninger, sier Byremo.
Nyttig verktøy
Agil metodikk kan være nyttig verktøy hvis man ønsker å få opp tempo på innovasjonen, og spesielt hvis man er opptatt av produkt og tjenesteutvikling ut mot kundene, forklarer Inger Stensaker, som er professor i strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH).
Kjente internasjonale eksempler som mange har valfartet til og kopiert, er Spotify og ING. Vipps er også et kjent eksempel der agil metodikk i utviklingen av appen var avgjørende for å utvikle Vipps på bare fem måneder.
- En agil bedrift er en som klarer å reallokere ressursene veldig raskt for å svare på markedsbehov, sier Stensaker.
- Agil metodikk betyr at man jobber i raske prosesser mot kundene, tester ut nye produkter og tjenester, og gjerne lanserer minimumsversjoner og bruker tilbakemeldinger til å videreutvikle innovasjonene. Som regel har man satt sammen tverrfaglige team som består av både IT-utviklere og forretningsfolk.
- Hvordan gjøre en organisasjon mer agil?
- En må i alle fall gjøre noe med strukturen og etablere tverrfaglige team. I tillegg må en ta fatt i arbeidsprosessene. Ofte er det nødvendig å gjøre noe med kompetansen hos medarbeidere. Det er mange veier til målet.
Professor Christine Meyer ved NHH påpeker at alle organisasjoner kan nyttiggjøre seg av agil metodikk.
- Men det er viktig å si at selve metodikken bringer en bare et stykke på veien, og det er mye mer enn arbeidsprosessene som må endres, skal en lykkes med å bli mer innovativ, sier Meyer.
- Hvor viktig er enkeltindivider versus team for å fremme innovasjon?
- Enkeltpersoner kan være veldig viktige, men ingen klarer å bringe en innovasjon til markedet helt alene. Da kreves det team av medarbeidere som kan jobbe sammen. Som oftest vil det å sette sammen et team av personer med ulike bakgrunner og nasjonaliteter i seg selv være noe av det som frembringer innovasjon, sier Meyer.
Ekspandert til USA
- Et godt produkt kan ta deg et lite stykke, men det butter fort. De færreste lykkes som gründer. Du trenger å bygge en organisasjon. Det handler om at mennesker skal levere sammen over tid, sier Magnus Hillestad.
Klokken er seks i San Fransisco i California. Hillestad, som er medstifter og CEO i Sanity, er som vanl
Gå til mediet- Når verden endrer seg, oppstår det ofte nye muligheter eller behov. Bedrifter som raskt er i stand til å snu seg rundt og levere på disse mulighetene, vil vi ofte kalle smidige virksomheter, sier Benedicte Fjellanger, som er Chief Enabling Officer i Team Agile.
- En endringsdyktig bedrift er i stand til å kontinuerlig lære og tilpasse seg endringer og muligheter i omgivelsene. Alle bedrifter har i en eller annen grad nytte av en slik tankegang og fremgangsmåte.
Hun forteller at såkalt agil eller smidig metodikk kom som et tilsvar på datidens måte å utvikle programvare på:
- Flere har skjønt at smidig er mer enn et «buzzord» fra IT-avdelingen. Foruten å handle om verdiskaping handler det også om å skape gode arbeidsplasser, sier Fjellanger.
Tverrfaglige team
Smidig tankesett og praksis handler om å utvikle løsninger i tett samarbeid med målgruppen man er til for. For å få til det på en effektiv måte er det hensiktsmessig å organisere arbeidet i tverrfaglige team. Teamet består av ulike fagkompetanser som sammen jobber med ansvar for et avgrenset område, forklarer Henrik Byremo, også Chief Enabling Officer i Team Agile.
Istedenfor at man organiserer seg rundt fag, jobbes det i tverrfaglige team som er organisert utenfra og inn med utgangspunkt i målgruppene og deres behov.
Et team er en gruppe mennesker som arbeider med samme mål og har en gjensidighet til og avhengighet av hverandre for å nå målet. Teamene sitter tett på målgruppen og jobber med innsikt for å lære mer om hva og hvordan de beste løsningene på behovene stadig kan utvikles og bli bedre.
- Hvordan kan agile organisasjoner være innovasjonsfremmende?
- Innovasjon handler enkelt sagt om å skape noe nytt som er nyttig. For å gjøre noe nytt er vi avhengig av å utforske hva vi kan gjøre bedre. Vi må med andre ord lære hva som fungerer, og justere innsatsen deretter. Koblingen til smidig tankesett ligger nettopp her. For å lykkes med gode ideer er vi avhengig av å teste mange ideer. Gjennom å innrette og tilpasse virksomhetens praksis etter det som skaper mest verdi, legger vi grunnlaget for å stadig utvikle verdiskapingen og finne nye, bedre løsninger, sier Byremo.
Nyttig verktøy
Agil metodikk kan være nyttig verktøy hvis man ønsker å få opp tempo på innovasjonen, og spesielt hvis man er opptatt av produkt og tjenesteutvikling ut mot kundene, forklarer Inger Stensaker, som er professor i strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH).
Kjente internasjonale eksempler som mange har valfartet til og kopiert, er Spotify og ING. Vipps er også et kjent eksempel der agil metodikk i utviklingen av appen var avgjørende for å utvikle Vipps på bare fem måneder.
- En agil bedrift er en som klarer å reallokere ressursene veldig raskt for å svare på markedsbehov, sier Stensaker.
- Agil metodikk betyr at man jobber i raske prosesser mot kundene, tester ut nye produkter og tjenester, og gjerne lanserer minimumsversjoner og bruker tilbakemeldinger til å videreutvikle innovasjonene. Som regel har man satt sammen tverrfaglige team som består av både IT-utviklere og forretningsfolk.
- Hvordan gjøre en organisasjon mer agil?
- En må i alle fall gjøre noe med strukturen og etablere tverrfaglige team. I tillegg må en ta fatt i arbeidsprosessene. Ofte er det nødvendig å gjøre noe med kompetansen hos medarbeidere. Det er mange veier til målet.
Professor Christine Meyer ved NHH påpeker at alle organisasjoner kan nyttiggjøre seg av agil metodikk.
- Men det er viktig å si at selve metodikken bringer en bare et stykke på veien, og det er mye mer enn arbeidsprosessene som må endres, skal en lykkes med å bli mer innovativ, sier Meyer.
- Hvor viktig er enkeltindivider versus team for å fremme innovasjon?
- Enkeltpersoner kan være veldig viktige, men ingen klarer å bringe en innovasjon til markedet helt alene. Da kreves det team av medarbeidere som kan jobbe sammen. Som oftest vil det å sette sammen et team av personer med ulike bakgrunner og nasjonaliteter i seg selv være noe av det som frembringer innovasjon, sier Meyer.
Ekspandert til USA
- Et godt produkt kan ta deg et lite stykke, men det butter fort. De færreste lykkes som gründer. Du trenger å bygge en organisasjon. Det handler om at mennesker skal levere sammen over tid, sier Magnus Hillestad.
Klokken er seks i San Fransisco i California. Hillestad, som er medstifter og CEO i Sanity, er som vanl