Fri tanke
05.09.2020
Musikken åpnet en ny verden for en sjenert tenårings-Idun, og den er til stede overalt og alltid for henne.
Musikk spiller en veldig viktig rolle i livet mitt. Det er noe med å uttrykke seg fra hjerte til hjerte. Den er jobben min, men musikken er også til stede for meg i alle sammenhenger.
Idun Hjellestad Jørgensen er 29 år, fløytist, dirigent og lærer på kulturskolen i Alta. Fløyteinteressen kom da kulturskolen kom til Tjøtta i Nordland.
- Vi fikk et ark med alle instrumentene vi kunne velge mellom. Det var så spennende, jeg ville spille alt, også trekkspill. Eldstesøstera mi valgte fløyte, så da gjorde jeg også det. Mamma kjøpte faktisk ei fløyte til oss på deling.
Å SURFE PÅ ANDRES BØLGER
Idun synes det fine med musikk er at den er der for alle, og alle har den i livet sitt.
- Selv er jeg ekstra glad for at jeg også har lært å spille.
Det er tomt på kulturskolen nå. Alle elevene har tatt sommerferie, og det har heller ikke vært en vanlig vår. Gjensynsgleden var stor da de endelig kunne møtes i små grupper. For Idun har fått en helt spesiell tilknytning til elevene sine. Hun vet selv hvor mye en kulturskolelærer kan bety.
- Å være lærer betyr å ha elever som har varierende motivasjon. Så kommer det plutselig en som har øvd hver dag siden sist. Da får jeg noe tilbake. Det gir mye å surfe på andres bølger. At det skjer noe magisk, en hyggelig samtale. Det trenger heller ikke alltid handle om musikk, men at vi har en hyggelig samtale, at de betror seg til meg og at vi får et bånd. Det er magisk. Jeg hadde selv en utrolig entusiastisk lærer, som betydde mye og frigjorde meg litt fra skallet mitt.
FLØYTEDAMO
Hun er oppvokst på en stor gård med sau og kjøttfe, og hadde lyst til å gå både landbruksskole og musikklinja. En rådgiver hjalp henne på vei, og det endte med musikklin
Gå til medietIdun Hjellestad Jørgensen er 29 år, fløytist, dirigent og lærer på kulturskolen i Alta. Fløyteinteressen kom da kulturskolen kom til Tjøtta i Nordland.
- Vi fikk et ark med alle instrumentene vi kunne velge mellom. Det var så spennende, jeg ville spille alt, også trekkspill. Eldstesøstera mi valgte fløyte, så da gjorde jeg også det. Mamma kjøpte faktisk ei fløyte til oss på deling.
Å SURFE PÅ ANDRES BØLGER
Idun synes det fine med musikk er at den er der for alle, og alle har den i livet sitt.
- Selv er jeg ekstra glad for at jeg også har lært å spille.
Det er tomt på kulturskolen nå. Alle elevene har tatt sommerferie, og det har heller ikke vært en vanlig vår. Gjensynsgleden var stor da de endelig kunne møtes i små grupper. For Idun har fått en helt spesiell tilknytning til elevene sine. Hun vet selv hvor mye en kulturskolelærer kan bety.
- Å være lærer betyr å ha elever som har varierende motivasjon. Så kommer det plutselig en som har øvd hver dag siden sist. Da får jeg noe tilbake. Det gir mye å surfe på andres bølger. At det skjer noe magisk, en hyggelig samtale. Det trenger heller ikke alltid handle om musikk, men at vi har en hyggelig samtale, at de betror seg til meg og at vi får et bånd. Det er magisk. Jeg hadde selv en utrolig entusiastisk lærer, som betydde mye og frigjorde meg litt fra skallet mitt.
FLØYTEDAMO
Hun er oppvokst på en stor gård med sau og kjøttfe, og hadde lyst til å gå både landbruksskole og musikklinja. En rådgiver hjalp henne på vei, og det endte med musikklin