Magma
24.08.2022
Når Synnøve Nesse forsker på ledelse i kriser eller i innovasjonsprosesser, vil hun aller helst få en fot i ledernes sko. Først da føler hun seg tett nok på til å si noe om hva som var betydningsfullt for effektiv ledelse.
Når Synnøve Nesse skal leke med de to små guttene sine, synes hun det er viktig å la guttene få være kreative i nye miljøer, og få utforske nye steder.
De to guttene, Max på 3,5 år og Nicolai på ti måneder, elsker denne leken og utforskingen, men for moren handler dette også om å forberede dem på en fremtid med ukjente trusler. Leken kan lære dem å beskytte seg selv og ta vare på flokken sin. Det er nemlig ikke bare ledere som må være beredte eller robuste i møte med kriser. Hele befolkningen må være det, og en fin måte å lære mer om beredskap på er gjennom lek, mener forskeren.
Denne våren og sommeren har Nesses to gutter fått ekstra mye påfyll av nye opplevelser og inntrykk. De er med på Nesses forskeropphold i Roma. Der får de oppleve et nytt nabolag med en ny kultur og mange nye mennesker.
Med seg har hun også samboeren Fredrik Sylvester-Jensen. Han har pappapermisjon og tar seg av guttene mens Nesse forsker på italiensk kriseledelse under pandemien.
Skulle ikke bli forsker
Synnøve Nesse hadde ikke planer om en forskerkarriere, men klarte ikke å si nei da hun gjennom jobben i et konsulentselskap fikk tilbud om å ta doktorgrad i kriseledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH). Det var dette hun hadde jobbet med de siste årene, og hun syntes temaet var veldig spennende. Hun fascineres av det spennet som kriseledere står i, der de både skal være empatiske og forstå folk, og være strategiske og sikre menneskers og selskapers overlevelse. Etter hvert har hun også begynt å forske på ledere som jobber med innovasjon, som hun mener står i mye av det samme spennet.
Nesse gikk i gang med den næringslivsfinansierte doktorgraden i 2011, samtidig som hun fortsatte å jobbe med kriseledelse.
Egentlig synes Nesse at det å sitte alene på et kontor og fordype seg i et forskningsprosjekt er ganske krevende. Hun trives bedre sammen med andre. Men i 2013 skjedde det noe som skulle få henne til å revurdere karriereveien sin. Det har blitt sagt at ingen andre forskere i verden har fått en lignende mulighet til å komme på innsiden av kriseledelsen midt i en så akutt krise.
Ville jobbe med organisasjonsutvikling
Da Synnøve Nesse var ni år gammel, skrev hun i dagboken sin at hun ville jobbe med organisasjonsutvikling. Når klassen hennes på barneskolen skulle ha gruppearbeid, sirkulerte læreren henne rundt i alle gruppene for å sette dem i gang.
- Jeg har alltid syntes det er ekstremt spennende å ta initiativ til å få noe organisert, sier hun.
Hun er nysgjerrig på hvordan ledelse fungerer. Nå synes hun at hun har funnet en ideell karrierevei. Hun har tre jobber: som psykolog, forsker og konsulent.
- Jeg får lov til å ta ulike roller. Jeg kan være aktiv, passiv, observerende og nysgjerrig på veldig ulike måter
Gå til medietDe to guttene, Max på 3,5 år og Nicolai på ti måneder, elsker denne leken og utforskingen, men for moren handler dette også om å forberede dem på en fremtid med ukjente trusler. Leken kan lære dem å beskytte seg selv og ta vare på flokken sin. Det er nemlig ikke bare ledere som må være beredte eller robuste i møte med kriser. Hele befolkningen må være det, og en fin måte å lære mer om beredskap på er gjennom lek, mener forskeren.
Denne våren og sommeren har Nesses to gutter fått ekstra mye påfyll av nye opplevelser og inntrykk. De er med på Nesses forskeropphold i Roma. Der får de oppleve et nytt nabolag med en ny kultur og mange nye mennesker.
Med seg har hun også samboeren Fredrik Sylvester-Jensen. Han har pappapermisjon og tar seg av guttene mens Nesse forsker på italiensk kriseledelse under pandemien.
Skulle ikke bli forsker
Synnøve Nesse hadde ikke planer om en forskerkarriere, men klarte ikke å si nei da hun gjennom jobben i et konsulentselskap fikk tilbud om å ta doktorgrad i kriseledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH). Det var dette hun hadde jobbet med de siste årene, og hun syntes temaet var veldig spennende. Hun fascineres av det spennet som kriseledere står i, der de både skal være empatiske og forstå folk, og være strategiske og sikre menneskers og selskapers overlevelse. Etter hvert har hun også begynt å forske på ledere som jobber med innovasjon, som hun mener står i mye av det samme spennet.
Nesse gikk i gang med den næringslivsfinansierte doktorgraden i 2011, samtidig som hun fortsatte å jobbe med kriseledelse.
Egentlig synes Nesse at det å sitte alene på et kontor og fordype seg i et forskningsprosjekt er ganske krevende. Hun trives bedre sammen med andre. Men i 2013 skjedde det noe som skulle få henne til å revurdere karriereveien sin. Det har blitt sagt at ingen andre forskere i verden har fått en lignende mulighet til å komme på innsiden av kriseledelsen midt i en så akutt krise.
Ville jobbe med organisasjonsutvikling
Da Synnøve Nesse var ni år gammel, skrev hun i dagboken sin at hun ville jobbe med organisasjonsutvikling. Når klassen hennes på barneskolen skulle ha gruppearbeid, sirkulerte læreren henne rundt i alle gruppene for å sette dem i gang.
- Jeg har alltid syntes det er ekstremt spennende å ta initiativ til å få noe organisert, sier hun.
Hun er nysgjerrig på hvordan ledelse fungerer. Nå synes hun at hun har funnet en ideell karrierevei. Hun har tre jobber: som psykolog, forsker og konsulent.
- Jeg får lov til å ta ulike roller. Jeg kan være aktiv, passiv, observerende og nysgjerrig på veldig ulike måter