Fri tanke
14.02.2024
Jeg var en nerdete tenåring. På fritiden drev jeg ikke med idrett eller noe annet som ga status i ungdomsmiljøet der jeg vokste opp. Nei da, jeg spilte klassisk musikk og drev med amatørteater.
Jeg var så langt unna «kul» som det var mulig å komme.
Da jeg var cirka 16 var jeg med å fremføre en dramatisering av Charles Dickens' roman To byer. Forestillingen var smertefullt lang og skuespillerprestasjonene var - i hvert fall for min del - labre.
Men linjene som åpner Dickens' verk brente seg fast i minnet mitt. «Det var den beste av alle tider, det var den verste, det var visdommens tidsalder, det var dumhetens...»1 Dickens skrev om slutten av 1700-tallet. Men beskrivelsen passer minst like godt på vår tid, 2020-tallet. Det har jeg tenkt mye på mens vi har produsert H magasins utgave nummer 2.
KUL OG TRIST TENÅRING
Temaet denne gangen er: Det verste (og beste) du kan si.
Det tar oss inn i store samfunnsproblemer, mellommenneskelige relasjoner og personlige sårbarheter.
I saken ABC (til) tenåringstyrraniet (s 9) forteller tre anonymiserte ungdommer om en skolehverdag hvor elevene deler seg selv og hverandre inn i lag eller grupper som defineres som A, B eller C.
Gå til medietDa jeg var cirka 16 var jeg med å fremføre en dramatisering av Charles Dickens' roman To byer. Forestillingen var smertefullt lang og skuespillerprestasjonene var - i hvert fall for min del - labre.
Men linjene som åpner Dickens' verk brente seg fast i minnet mitt. «Det var den beste av alle tider, det var den verste, det var visdommens tidsalder, det var dumhetens...»1 Dickens skrev om slutten av 1700-tallet. Men beskrivelsen passer minst like godt på vår tid, 2020-tallet. Det har jeg tenkt mye på mens vi har produsert H magasins utgave nummer 2.
KUL OG TRIST TENÅRING
Temaet denne gangen er: Det verste (og beste) du kan si.
Det tar oss inn i store samfunnsproblemer, mellommenneskelige relasjoner og personlige sårbarheter.
I saken ABC (til) tenåringstyrraniet (s 9) forteller tre anonymiserte ungdommer om en skolehverdag hvor elevene deler seg selv og hverandre inn i lag eller grupper som defineres som A, B eller C.