AddToAny

AKSJELOVUTVALGETS FORSLAG

AKSJELOVUTVALGETS FORSLAG
INNLEDNING Aksjelovutvalget1) har levert sine forslag til endringer i aksjelovgivningen 21. oktober, og forslagene ble sendt på høring 24. oktober. Næringsdepartementet har satt høringsfristen til 9. januar 2017.
Sammenlignet med en normal høringsfrist er dette en forkortet frist. Departementet begrunner den stramme fristen med at det tas sikte på en proposisjon våren 2017. Det kan ut fra dette antas at endringer i aksjelovgivningen kan komme allerede fra og med 1. juli 2017.

Endringsforslagene fra aksjelovutvalget gjelder i hovedsak aksjeloven, det er i langt mindre utstrekning foreslått endringer i allmennaksjeloven. Artikkelen behandler ikke forslagene til endringer i allmennaksjeloven, bortsett fra en kort kommentar når det gjelder allmennaksjeloven § 3-8.



AKSJELOVGIVNINGENS § 3-8

Et av de mest radikale forslagene fra aksjelovutvalget handler om transaksjoner mellom selskap og aksjeeiere mv. Gjeldende bestemmelse i § 3-8 i aksjelovgivningen er krevende, og reglenes rekkevidde oppfattes som uklar. Mange har pekt på juridisk vanskelige problemstillinger knyttet til bestemmelsen og tilhørende høye kostnader. En viktig faktor i vurderingen av bestemmelsen er den store konsekvensen et brudd på bestemmelsen har: En transaksjon som skulle ha vært behandlet etter § 3-8, men hvor dette ikke er gjennomført, er ugyldig. Et annet viktig moment er direktivkrav og reguleringen i andre land det er naturlig å sammenligne seg med. Når det ikke stilles tilsvarende strenge og omfattende krav i direktivet eller i svensk og dansk lovgivning, foreligger det da særnorske forhold som tilsier behov for strengere lovgivning? Videre er det sentralt at aksjelovgivningen har andre bestemmelser, for eksempel knyttet til utdeling, som i høy grad kan og skal virke mot transaksjoner som innebærer tapping av selskapet. Et viktig moment med gjeldende § 3-8 er åpenhet og informasjon, men ettersom «gyldighetsakten» er at avtalen godkjennes av generalforsamlingen, er det langt fra sikkert at § 3-8 alltid borger for tilsiktet åpenhet og informasjon. Andre bestemmelser kan være vel så egnede for å sikre nødvendig åpenhet.

Aksjelovutvalget foreslår å fjerne gjeldende § 3-8 i aksjeloven. I tilknytning til dette er viktigheten av åpenhet og informasjon understreket, og dette gjenspeiles på flere punkter i utvalgets forslag:



1. Opplysninger i noter til årsregnskapet: Aksjelovutvalget støtter regnskapslovutvalgets forslag (NOU 2015:10) om at også små foretak skal gi et visst minimum av informasjon om transaksjoner med nærstående parter.

2. Opplysninger i melding til aksjonærene: Her foreslår aksjelovutvalget en ny bestemmelse - som kommer i stedet for eksisterende § 3-8 i aksjeloven, med melding til andre aksjonærer om visse transaksjoner. Meldeplikten avgrenses til transaksjoner med aksjonærer som eier mer enn ti prosent, samt nærstående, og til transaksjoner med verdi på 2,5 prosent av balansesummen og med en nedre grense på kr 500 000.

3. Opplysninger i forbindelse med etterfølgende gjeldskonvertering: Hvis gjelden har sitt opphav i en transaksjon som omfattes av reglene om meldeplikt etter punkt 2, og transaksjonen har skjedd innenfor et tidsrom på to år før gjeldskonverteringen. Dette er nærmere omtalt nedenfor i tilknytning til endringsforslagene for gjeldskonvertering.



ALLMENNAKSJELOVEN

For allmennaksjeselskaper gjør direktivkrav at gjeldende § 3-8 i allmennaksjeloven ikke kan fjernes helt. Aksjelovutvalget foreslår en bestemmelse som er i overensstemmelse med direktivets minstekrav. Dette innebærer krav om at avtaler om erverv av eiendeler fra stifter og nærstående til stifter, i en periode på to år etter selskapets stiftelse, skal behandles av generalforsamlingen, være gjenstand for uavhengig sakkyndig redegjørelse og meldes til Foretaksregisteret. Det er unntak for forretningsavtaler på vanlige vilkår eller erverv av verdipapirer til pris i henhold til offentlig kursnotering. Videre er det unntak for avtaler med verdi under en viss terskelverdi, slik at det er avtaler som har verdi på minst MNOK 5 eller over 2,5 prosent av selskapets balansesum, som omfattes av kravet. En viktig forskjell mot gjeldende § 3-8 er at konsekvensen av manglende behandling i samsvar med bestemmelsen ikke er at transaksjonen automatisk er ugyldig.

I tillegg til bestemmelsen om etterstiftelse i samsvar med direktivkravene foreslås det
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt