SEILmagasinet
17.01.2017
Elektriske båter er ett hakk nærmere takket være tysk teknologi. ENERGI: Det nye batteriet har både BMW og Torqeedo-logo på. Elbiler vekker oppmerksomheten rundt elbåter. Torqeedo var den første aktøren som tok dette markedet på alvor.
De startet med praktiske påhengere med litiumbatteri, og har nå løsninger for mange typer fartøy. Utfordringen er rekkevidde. Her kommer BMW inn.
Les merFor seil og motor
Torqeedo har motorer også for tyngre båter. Elektrisk framdrift er mest egnet for deplesementbåter, men Torqeedo har også motorer for planene båter. Da kreves det mye energi. Den kraftigste elmotoren bruker 50 kW på full fart. Da er kraften sammenlignbar med en 80 hk bensinmotor. Deep Blue, som er navnet på den kraftige elmotoren kommer både som innenbords og utenbords. Den er også i to utgaver, med høyt turtall for planene båter, og med lavt turtal