Arbeidsmanden
05.01.2017
Nye Veier er et veiselskap som ifølge regjeringen skal bygge veier billigere og bedre. Dyrere og dårligere, mener DeFacto. Rapporten er full av feil, mener Nye Veier.
DeFacto-notatet «Nye Veier AS - privatisering på ville veier» er ikke nådig i sin gjennomgang av Nye Veier. Veiselskapet er regjeringens redskap for ytterligere privatisering av veiutbyggingen i Norge. Istedenfor mer effektiv veibygging, fører Nye Veier til mer byråkrati, dobbeltarbeid og lengre beslutningsveier, mener DeFacto. Utspill fra ledelsen i Nye Veier indikerer at raskere og billigere vei skal bygges med lavere standard enn det som ligger i kravene til Statens vegvesen. Og utenlandske aktører som er anklaget for korrupsjon, får være med i konkurransen om entrepriser.
Mer byråkrati og dobbeltarbeid. Nye Veier skal ifølge DeFacto ha akkurat det samme ansvaret som Statens vegvesen har; utbygging, vedlikehold og drift av riksveier i Norge. Det blir to parallelle organisasjoner, men med forskjellig organisering. Mens Statens vegvesen er en statlig forvaltningsetat, er Nye Veier AS et statseid aksjeselskap. Hvilke konsekvenser får dette? Ifølge DeFacto vil Nye Veier kunne bygge billigere ved at de har lavere standard på veiene. Selskapet kommer senere inn i planleggingsprosessen enn Statens vegvesen, og de slipper unna utgifter som Statens vegvesen har, for eksempel til ekspropriasjon.
Tvilsomt samfunnsansvar. DeFacto-rapporten er sterkt kritisk til kravene Nye Veier still
Les opprinnelig artikkelMer byråkrati og dobbeltarbeid. Nye Veier skal ifølge DeFacto ha akkurat det samme ansvaret som Statens vegvesen har; utbygging, vedlikehold og drift av riksveier i Norge. Det blir to parallelle organisasjoner, men med forskjellig organisering. Mens Statens vegvesen er en statlig forvaltningsetat, er Nye Veier AS et statseid aksjeselskap. Hvilke konsekvenser får dette? Ifølge DeFacto vil Nye Veier kunne bygge billigere ved at de har lavere standard på veiene. Selskapet kommer senere inn i planleggingsprosessen enn Statens vegvesen, og de slipper unna utgifter som Statens vegvesen har, for eksempel til ekspropriasjon.
Tvilsomt samfunnsansvar. DeFacto-rapporten er sterkt kritisk til kravene Nye Veier still