Arkitektur N
28.10.2022
Anna Ulrikke Andersen Following Norberg-Schulz: An Architectural History Through the Essay Film Bloomsbury Visual Arts, 2022 204 sider Foruten å være mangeårig redaktør av
Byggekunst, var Christian Norberg-Schulz viden kjent for sine fenomenologiske skriverier om arkitektur. I disse undersøkte han særegne steder såvel som hva som er særegent ved steder som sådan. Arkitekturhistoriker og kunstner Anna Ulrikke Andersens nye bok tilbyr en tolkning av Norberg-Schulz' biografi og forfatterskap gjennom å følge i hans fotspor på en bevisst subjektiv måte. På den måten utforskes på spennende vis Norberg-Schulz' teorier, som Andersen definerer på tredje side: «Vital to his thesis is the concept of dwelling: that certain architecture allows for meaningful dwelling and other buildings do not».
Boken springer ut av Andersens PHD-arbeid ved The Bartlett School of Architecture fra 2018, og bærer dermed naturligvis preg av å være en akademisk tekst. Utgivelsen er likevel eksperimentell i sin form idet kapitlene som følger en kildetung introduksjon tar form av essays som kombinerer personlige betraktninger med akademias formelle tendens - som metode og arkitekturhistorie er dette derfor nyskapende. Ikke nok med det, hvert kapittel viser eller linker til sine respektive essay-filmer, som Andersen kaller det, filmer tilgjengelige på internett som berører temaene boken tar opp. Et mål er å bruke filmmediet som et akademisk virkemiddel for å under
Gå til medietBoken springer ut av Andersens PHD-arbeid ved The Bartlett School of Architecture fra 2018, og bærer dermed naturligvis preg av å være en akademisk tekst. Utgivelsen er likevel eksperimentell i sin form idet kapitlene som følger en kildetung introduksjon tar form av essays som kombinerer personlige betraktninger med akademias formelle tendens - som metode og arkitekturhistorie er dette derfor nyskapende. Ikke nok med det, hvert kapittel viser eller linker til sine respektive essay-filmer, som Andersen kaller det, filmer tilgjengelige på internett som berører temaene boken tar opp. Et mål er å bruke filmmediet som et akademisk virkemiddel for å under