Byggfakta
07.12.2021
- Jeg er forbannet på strømselskaper som forleder og lurer strømkunder. Når de lover «gull og grønne skoger» og endrer betingelsene og prisstrukturen etter hvert som tiden går, uten å informere om det, er det lureri, sier daglig leder Haakon Dyrnes i Klarkraft.
Forbrukerrådet foretok nylig en undersøkelse som viser at 4 av 10 kunder mener strømleverandørene lurer dem.
- I praksis betyr det at 40 prosent mener de driver med urent spill. Dette bør være et varsku for dem, sier Dyrnes, som også selv har følt seg lurt av strømleverandører.
- Det er hårreisende at de spekulerer i kunders manglende kjennskap til hva de betaler for. Strømselskapene har et veldig dårlig rykte og det er fortjent. Når jeg begynte i Klarkraft var målet å etablere et 100 prosent transparent selskap som sloss for kundenes rettigheter, sier han til Byggfakta.
TA KUNDENE PÅ ALVOR
Næringspolitisk direktør Tore Strandskog i Nelfo sier at kraftprodusentene og nettselskapene nå må ta kundene mer på alvor og forklare dem på en pedagogisk måte hvorfor strømprisene er så høye som nå.
- Til nå har de ikke gjort det, og innføringen av den nye effekttariffen har ytterligere komplisert bildet. I en kort tidsperiode blir vi pålagt å betale ekstra mye for bruk av strøm på toppen av alle andre prisøkninger. Dette er med på å skape et mistillitsforhold mellom strømselskap og kjøper. Det vitner om en form for forbrukerforakt. Kundene føler at de blir holdt for narr og ikke tas på alvor. Det er med på ytterligere å forsterke raseriet. Strømbransjen har minst troverdighet sammenliknet med alle bransjer i Norge, sier Strandskog.
LANG FARTSTID
Haakon Dyrnes har lang fartstid som leder av private norske selskaper. Før han kom til kraftbransjen jobbet han flere år i mobilbransjen.
- Jeg var blant annet leder for Komplett Mobil. Da selskapet ble solgt i 2019 var min første tanke å etablere et nytt mobilselskap. Men før jeg kom så langt, gikk jeg i tenkeboksen og fant ut at strømselskaper hadde mange likhetstrekk med telekommunikasjonsbrans
Gå til mediet- I praksis betyr det at 40 prosent mener de driver med urent spill. Dette bør være et varsku for dem, sier Dyrnes, som også selv har følt seg lurt av strømleverandører.
- Det er hårreisende at de spekulerer i kunders manglende kjennskap til hva de betaler for. Strømselskapene har et veldig dårlig rykte og det er fortjent. Når jeg begynte i Klarkraft var målet å etablere et 100 prosent transparent selskap som sloss for kundenes rettigheter, sier han til Byggfakta.
TA KUNDENE PÅ ALVOR
Næringspolitisk direktør Tore Strandskog i Nelfo sier at kraftprodusentene og nettselskapene nå må ta kundene mer på alvor og forklare dem på en pedagogisk måte hvorfor strømprisene er så høye som nå.
- Til nå har de ikke gjort det, og innføringen av den nye effekttariffen har ytterligere komplisert bildet. I en kort tidsperiode blir vi pålagt å betale ekstra mye for bruk av strøm på toppen av alle andre prisøkninger. Dette er med på å skape et mistillitsforhold mellom strømselskap og kjøper. Det vitner om en form for forbrukerforakt. Kundene føler at de blir holdt for narr og ikke tas på alvor. Det er med på ytterligere å forsterke raseriet. Strømbransjen har minst troverdighet sammenliknet med alle bransjer i Norge, sier Strandskog.
LANG FARTSTID
Haakon Dyrnes har lang fartstid som leder av private norske selskaper. Før han kom til kraftbransjen jobbet han flere år i mobilbransjen.
- Jeg var blant annet leder for Komplett Mobil. Da selskapet ble solgt i 2019 var min første tanke å etablere et nytt mobilselskap. Men før jeg kom så langt, gikk jeg i tenkeboksen og fant ut at strømselskaper hadde mange likhetstrekk med telekommunikasjonsbrans