Bare navnet får pulsen til å øke betraktelig hos entusiastene rundt den tyske hybriden av en landbrukstraktor og en lastebil, som først ble sett rett etter andre verdenskrig. Historien bak Unimog er ispedd litt usikkerhet, rykter og spekulasjoner. Enkelte kilder vil ha det til at det var et transportbehov knyttet til den tyske hæren, som etter krigen verken fikk lov til å ruste opp eller utvikle militært utstyr. Transportbehovet til landbruket lå også til grunn for utviklinga av et robust terrengkjøretøy, og ikke minst en verdig konkurrent til datidas traktorer, som Gråtass og andre ganske enkle skysser.
I 1946 var selskapet Boehringer klare med sitt nye konsept, og Mercedes-Benz overtok stafettpinnen i 1951. Mercedes bygde Unimog på sin kjente Gaggenau-fabrikk fram til 2002, når produksjonen ble flyttet til Wörth, og samlokalisert med Mercedes sin lastebilproduksjon.
Det som er helt sikkert, er at det tyske multiverktøyet som Unimog etter hvert ble kjent som, fikk en utbredelse langt utenfor landbruk og forsvar. Kommuner, brannvesen, sivilforsvar og kontraktører innen anlegg, tunneldrift, linjebygging og en lang rekke andre formål skulle vise seg å elske den litt snåle og svært robuste og solide tyske traktorlastebilen.
Enkel og fleksibelUnimog har helt siden starten vært trofast mot sitt eget konsept, som på vesentlige områder skiller seg klart fra en traktor. En fleksibel stigeramme, samt et førerhus plassert foran, med god sikt til frontmontert redskap. Et lasteplan gjør det mulig å transportere gods i ulike fasonger, og tidligere ble det nok brukt en god del til persontransport også. En lang rekke redskaper kan også monteres i stedet for lasteplanet, som spredere, tanker, personløftere, kraner og annet tilbehør. Spiralfjæring i alle fire hjørner har alltid gitt Unimog god kjørekomfort, langt bedre enn de aller fleste sammenlignbare traktorer. Portalaksler har gitt god bakkeklaring med moderate dekkstørrelser, og siden giringa foregår ute i sluttdrevene i akslingene, kan selve drivlinja gjøres mye mindre, slankere og lettere. Plogfester, trepunktsfester, lasteapparater og tilhengere i alle mulige fasonger, bremseanlegg for trykkluft eller olje og et utvalg av motorer for nær sagt alle b