NJF-magasinet
06.03.2024
Jernbanedirektoratet mente i en utredning i fjor at elektrifisering av Nordlandsbanen burde prioriteres. Nå tar flere til ordet for å starte med Rørosbanen.
- Det er i bunn og grunn et spørsmål om vi skal ha en fungerende jernbane mellom Østlandet og Midt- og Nord-Norge, sier Lars Haltbrekken.
Stortingsrepresentanten fra Sør-Trøndelag viser til at Dovrebanen har vært stengt siden i fjor høst. Han slår fast at vi siden den gang har vært helt avhengige av Rørosbanen.
Må komme først
I konseptutvalgutredningen «Utslippsreduksjoner i Jernbanesektoren» som kom i oktober i fjor, ble Nordlandsbanen prioritert foran Rørosbanen. På en konferanse på nettopp Røros, arrangert av Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivførerforbund, tar flere til orde for å prioritere Rørosbanen. Begrunnelsen er omkj
Les opprinnelig artikkelStortingsrepresentanten fra Sør-Trøndelag viser til at Dovrebanen har vært stengt siden i fjor høst. Han slår fast at vi siden den gang har vært helt avhengige av Rørosbanen.
Må komme først
I konseptutvalgutredningen «Utslippsreduksjoner i Jernbanesektoren» som kom i oktober i fjor, ble Nordlandsbanen prioritert foran Rørosbanen. På en konferanse på nettopp Røros, arrangert av Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivførerforbund, tar flere til orde for å prioritere Rørosbanen. Begrunnelsen er omkj