Utdanning
08.03.2024
Jeg er en av mange som har sluttet i læreryrket de siste årene. Ingen av regjeringens tiltak for å øke søkningen til lærerutdanningen fikk meg til å vurdere å vende tilbake igjen. Her er forslag som både vil øke rekrutteringen og lokke lærere tilbake til skolen igjen.
Vi kommer ikke utenom en lønn som speiler belastningen ved å være lærer. Riktig lønn anerkjenner hva lærerne står i på jobb og hvor viktig yrket er. Skal man rekruttere unge og beholde erfarne lærere, er rett lønn avgjørende. Det vil også øke status og øke konkurransen om studieplassene og jobbene.
La læreren være god
Vi må tilbake til en skole der lærerne jobber med læring, ikke alt mulig annet. I dag rapporterer lærere at de må være blekkspruter med syv til åtte utdanninger for å ivareta hver enkelt elev. Vi må tilbake til det skole dreier seg om; å lære. Læreren er den viktigste på en skole. Derfor må laget rundt læreren være så godt som mulig, støtte læreren og gi læreren det vedkommende trenger. Politiker, skoleeiere, rektorer og inspektører må hver dag legge til rette så godt som overhodet mulig for at læreren får gjøre jobben sin best mulig. Lærerne skal, i tillegg til å gjøre jobben sin, ikke måtte kjempe for å få lov til å være lærere.
Normaliser ubehag
Fordi noe er ubehagelig, må vi ikke unngå det. Tvert imot, eneste utvei er igjennom. Det må man lære på skolen, fordi læring er ubehagelig. All læring innebærer at man ikke får til, er dårlig,
Gå til medietLa læreren være god
Vi må tilbake til en skole der lærerne jobber med læring, ikke alt mulig annet. I dag rapporterer lærere at de må være blekkspruter med syv til åtte utdanninger for å ivareta hver enkelt elev. Vi må tilbake til det skole dreier seg om; å lære. Læreren er den viktigste på en skole. Derfor må laget rundt læreren være så godt som mulig, støtte læreren og gi læreren det vedkommende trenger. Politiker, skoleeiere, rektorer og inspektører må hver dag legge til rette så godt som overhodet mulig for at læreren får gjøre jobben sin best mulig. Lærerne skal, i tillegg til å gjøre jobben sin, ikke måtte kjempe for å få lov til å være lærere.
Normaliser ubehag
Fordi noe er ubehagelig, må vi ikke unngå det. Tvert imot, eneste utvei er igjennom. Det må man lære på skolen, fordi læring er ubehagelig. All læring innebærer at man ikke får til, er dårlig,