Jeg traver rundt i den lille lugaren, veksler mellom å ta oppvasken og rydde bort klærne som har hopet seg opp i styrbord sofa. Etter den siste tids ensomme seilaser, ser alt under dekk mer ut som et lager enn som en koselig plass for hvile og hygge. Slik kan det ikke være når jeg straks får nytt mannskap om bord. Siste kaffekopp tørkes og settes i skapet. Så klatrer jeg opp på dekk og ser utover den høstpregede småbåthavna i Alta.
På den andre siden ser jeg to personer. Ei lita jente vandrer forvirret rundt omkring, med en sekk større enn seg selv. Den andre er en gammel gråhåra gubbe, som barnslig triller rundt i sirkler på en liten sparkesykkel. Hva i alle dager skal dette forestille?
Konsept «Snyspurven»
Så sporer vi litt av. Konseptet med mannskapet på «Snyspurven» er at de plukkes opp underveis, alt etter lyst og behov hos skipperen; meg selv. Jeg setter stor pris på nye mennesker og elsker tilfeldige møter i en uforutsigbar, variert hverdag. Gjennom snart ett år med mer eller mindre kontinuerlig seiling har jeg hatt et trettitalls forskjellige folk med, med alle typer bakgrunn og kompetanse. Hos meg er det slik at pålitelighet, lærevillighet og godt humør trumfer erfaring. De fleste som mønstrer på har faktisk aldri vært på en seilbåt før, felles for alle er at de er sosiale og eventyrlystne typer.
Gjennom en vakker sommer fikk jeg oftest tak i mannskap samme dag, eller maksimalt et par dager før jeg trengte dem. Dette fungerte ypperlig da det var ferie, mens folk var gira og hadde fri. Utover høsten og vinteren, og jo lengre nord jeg kom, jo lengre tid i forveien måtte jeg søke folk om jeg ikke skulle seile alene.
Søkemetoder
Folkene har jeg som oftest funnet på Facebook. Mannskapsbørsen er en kjent gruppe, men like ofte finner jeg mannskap på lokale oppslagstavler og i kjøp- og salgsgrupper. Her blir de noe originale innleggene raskt lagt merke til og hyppig delt i nærområdet. Og vips, så ringer et eventyrlystent menneske du ellers aldri ville ha krysset stier med.
Naiv som jeg er sier jeg sjelden nei, noe som også har ført til noen dårlige opplevelser. Men statistikken på dette punktet er heldigvis god.
Naiv