I skolen
17.12.2016
Den generelle delen av læreplanen er noe av det beste som er skrevet i norsk skolehistorie, og var i sin tid et nybrottsarbeid.
Når jeg leser i den generelle delen som er gjeldende i dag blir jeg stolt over at Norge har et så velformulert dokument, som forteller både lærere og elever om hvilket samfunn Norge skal være.
Å forstå hvordan et samfunn virker og hvordan man som individ kan påvirke samfunnsutviklingen er ikke enkelt, og da er det viktig at man har en generell del som tvinger oss til å løfte blikket fra det rent didaktiske i skolen - og se elevene som en del av et fremtidig samfunn.
En av de største utfordringene med generell del er at den ikke er integrert godt nok i undervisningen og at den ikke brukes mer bevisst, selv om den nok brukes mye ubevisst. Jeg skulle ønske at samspillet mellom de fagspesifikke læreplanene og generell del var mer tydelig, og at man økte dens status og posi
Les opprinnelig artikkelÅ forstå hvordan et samfunn virker og hvordan man som individ kan påvirke samfunnsutviklingen er ikke enkelt, og da er det viktig at man har en generell del som tvinger oss til å løfte blikket fra det rent didaktiske i skolen - og se elevene som en del av et fremtidig samfunn.
En av de største utfordringene med generell del er at den ikke er integrert godt nok i undervisningen og at den ikke brukes mer bevisst, selv om den nok brukes mye ubevisst. Jeg skulle ønske at samspillet mellom de fagspesifikke læreplanene og generell del var mer tydelig, og at man økte dens status og posi