Synkron
01.04.2017
Marius Leonardsen er en mann som gir inntrykk av å ha tid til folk omkring seg, tross en travel hverdag. En hyggelig småbarnsfar med full jobb som seniorrådgiver i Telenor Eiendom.
Skoleåret 2015-2016 var han i tillegg student ved Senter for eiendomsfag og ble kåret til «Årets kompetansebygger 2016». Dette er en tittel det står stor respekt av når man leser kriteriene: «Den som tildeles prisen, er den som har valgt å bygge opp den mest overbevisende eiendomsfaglige kompetansen både hva angår dybde og bredde. Dette gjennom antall og kombinasjon av studiemoduler. »
Det skrives og snakkes mye om behovet for omstilling. Vi leser stadig versjoner av utsagnet «om 20 år vil halvparten av dagens yrker være borte». Det betyr jo ikke at hele bransjer forsvinner, og at utøverne av disse yrkene må starte på nytt fra bunnen av, men at stadig flere voksne vil oppleve behov for konstant fornyelse, oppdatering, etter- og videreutdanning. Eiendomsbransjen er et eksempel på dette. Økonomi og regelverk er i konstant utvikling, det er også materialer, metoder og kundenes ønsker.
I 2016 gjennomførte Fleksibel utdanning Norge, med hjelp av TNS Gallup, en undersøkelse om nettbasert videreutdanning og fant ut at 43-44 % av den yrkesaktive befolkningen (totalt nesten 80 % av de 1000 respondentene) ønsker å ta videreutdanning. Det er liten grunn til å tro at dette antallet blir lavere i årene som kommer.
Tenke det, ønske det, ville det med ...
Mange yrkesaktive melder seg på kurs, etter- eller videreutdanning, men blir overrasket over hvor tungt det kan være å studere ved siden av full jobb. Vi har ikke noen god oversikt over gjennomføringsprosenten i norske nettstudier, men vi vet jo at under halvparten av studentene i ordinær høyere utdanning fullfører på normert tid. Katy Jordan fra Open University, som står bak en av de største undersøkelsene om gjennomføringsrater i MOOCs, oppga et gjennomsnitt på ca. 15 prosent og en median på ca. 12,6 %.
En MOOC er ikke det samme som et nettstudium slik de fleste studenter opplever det, og det er dessuten stor
Gå til medietDet skrives og snakkes mye om behovet for omstilling. Vi leser stadig versjoner av utsagnet «om 20 år vil halvparten av dagens yrker være borte». Det betyr jo ikke at hele bransjer forsvinner, og at utøverne av disse yrkene må starte på nytt fra bunnen av, men at stadig flere voksne vil oppleve behov for konstant fornyelse, oppdatering, etter- og videreutdanning. Eiendomsbransjen er et eksempel på dette. Økonomi og regelverk er i konstant utvikling, det er også materialer, metoder og kundenes ønsker.
I 2016 gjennomførte Fleksibel utdanning Norge, med hjelp av TNS Gallup, en undersøkelse om nettbasert videreutdanning og fant ut at 43-44 % av den yrkesaktive befolkningen (totalt nesten 80 % av de 1000 respondentene) ønsker å ta videreutdanning. Det er liten grunn til å tro at dette antallet blir lavere i årene som kommer.
Tenke det, ønske det, ville det med ...
Mange yrkesaktive melder seg på kurs, etter- eller videreutdanning, men blir overrasket over hvor tungt det kan være å studere ved siden av full jobb. Vi har ikke noen god oversikt over gjennomføringsprosenten i norske nettstudier, men vi vet jo at under halvparten av studentene i ordinær høyere utdanning fullfører på normert tid. Katy Jordan fra Open University, som står bak en av de største undersøkelsene om gjennomføringsrater i MOOCs, oppga et gjennomsnitt på ca. 15 prosent og en median på ca. 12,6 %.
En MOOC er ikke det samme som et nettstudium slik de fleste studenter opplever det, og det er dessuten stor