NJF-magasinet
22.03.2017
Automatisering og stengte billettsalg har gitt mange år med nedbemanning. I framtida skal det nyetablerte selskapet betjene flere enn NSB.
- Nå er tog kjernevirksomheten. I framtida skal vi ha billettløsninger for alt av innenlands kollektivtrafikk. Kunden skal gå inn og bestille reisen fra A til Å, tog, buss og ferje, forteller Morten Olsen.
En slik løsning involverer stat, fylker og kommuner.
- Om det trengs flere ansatte er usikkert. Mye er automatisert allerede og stadig flere kunder blir selvbetjente. Utviklingen er bestemt av teknologien, sier han.
Olsen var leder i tidligere Salg- og servicepersonalets fagforening, som nå bytter navn til Entur landsforening.
Entur AS overtar ansatte fra NSB, og foreningen har fått medlemmer fra flere yrkesgrupper enn tidligere.
Etterlyser styring. I kundesenteret på Lillehammer svarer de ansatte på telefoner og selger gruppereiser på tog. Her er det også døgnåpent sentralbord. Nå kan det bli snakk om å flytte det til NSBs hovedkontor i Oslo.
Noen må ta de overordnede
Les opprinnelig artikkelEn slik løsning involverer stat, fylker og kommuner.
- Om det trengs flere ansatte er usikkert. Mye er automatisert allerede og stadig flere kunder blir selvbetjente. Utviklingen er bestemt av teknologien, sier han.
Olsen var leder i tidligere Salg- og servicepersonalets fagforening, som nå bytter navn til Entur landsforening.
Entur AS overtar ansatte fra NSB, og foreningen har fått medlemmer fra flere yrkesgrupper enn tidligere.
Etterlyser styring. I kundesenteret på Lillehammer svarer de ansatte på telefoner og selger gruppereiser på tog. Her er det også døgnåpent sentralbord. Nå kan det bli snakk om å flytte det til NSBs hovedkontor i Oslo.
Noen må ta de overordnede