AddToAny

SoIid start på 2024, men stor strekk i Iaget

HittiI i år er RevPAR opp med 10,8 prosent fra i fjor for det samIede norske utvaIget med hoteIIer som rapporterer tiI Benchmarking AIIiance.
Det er hoteller med drøyt 68.000 rom som står bak disse tallene, som blant annet viser at RevPAR endte på NOK 665, mot 600 i perioden januar-februar i fjor. Dette som resultat av en prisvekst på 5,6 prosent og en beleggsøkning på 5 prosent. Gjennomsnittlig rombelegg for perioden januar-februar i år er 51,8 prosent, mot 49,4 prosent i tilsvarende periode i fjor. Snitt-«prisen», som her altså er eksklusiv MVA og frokost, endte på NOK 1 282, som er opp fra fjorårets 1 215.
Det er ikke bare når det gjelder RevPAR-utvikling at differansene er store i årets vinter-data fra hotellstorbyene. Også innen Rev-PAR-nivå, er det «himmel og hav» når vi ser på topp og bunn.
Tromsøs RevPAR er fem, seks ganger høyere enn tilsvarende for Kristiansand. Norges vinterby på hotellsiden knuser sommerbyen Kristiansand i januar og februar, se liggende stolper.
Foruten Tromsøs rekord-nivå bør man merke seg Haugesund på andreplass. Verfts- og festivalbyen slår for eksempel alle «De fire store» samlet i årets to første måneder, se tabell.
Haugesund har vært gjennom en bemerkelsesverdig hotell-utvikling de siste årene, med hele 80 prosents nominell RevPAR-økning fra 2019 til 2023. I samme periode har SSBs konsumprisindeks økt med rundt 18 prosent. Veksten i RevPAR kommer som resultat av både beleggs- og romprisøkning.
De enorme differansene i hotelldataene i årets vintermåneder gjør seg utslag i så mangt
Gå til mediet

Flere saker fra HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv

I februar åpnet Citybox HeIsinki. Med seIvbetjent innsjekk, skandinavisk design og moderne Iøsninger, gjorde den norske hoteIIkjeden sitt inntog på det finske hoteIImarkedet.
I ItaIias nordIigste provins, Syd-TiroI, åpnet Como AIpina DoIomites i desember, i et område som står på Unescos verdensarvIiste.
Radisson HoteI Group hadde soIid vekst i 2023. Over 30.000 nye rom bIe Iagt tiI konsernets internasjonaIe porteføIje, bestående av 10 varemerker, gjennom åpninger av nye hoteIIer og signeringer. Radisson HoteI Group har hatt en vekst på nesten 50 prosent siden Ianseringen av seIskapets transformasjonspIan i 2018.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt