Første steg
10.03.2023
Når barna får skrive og tegne på sin egen måte gjennom å lekeskrive, kommer fortellergleden og skrivegleden tydelig fram.
Hva kan lekeskrift være? Hvordan kan vi legge til rette for skriveglede i barnehagen? Blåklokka barnehage ønsket å se på barnas erfaringer med skriftspråket gjennom et eget avisprosjekt (Fig. 1).
OM AVISPROSJEKTET
Hele personalgruppen deltok på et foredrag om oppdagende skriving, og i etterkant ønsket vi å sette i gang et prosjekt med dette som tema sammen med skolestarterne. Målet med prosjektet var at barna skulle få uttrykke noe som var meningsfullt for dem, og de skulle utforske språk på ulike måter. Barna skulle medvirke ved å skape innhold etter egne forutsetninger og ønsker. Budskapet skulle publiseres gjennom en papiravis til barnas hjem.
Oppstarten til prosjektet var todelt. Barna ble først introdusert for ulike aviser før vi leste boken Lille Lykke skriver. I forbindelse med denne fortellingen introduserte vi begrepet «hemmelig skrift». I etterkant tegnet barna og ble oppfordret til å bruke hemmelig skrift for å fortelle hva de hadde tegnet. Videre hadde vi idémyldring i plenum, og barna ble delt i grupper etter interesseområde og tema (Fig. 3). Fem til seks barn og en voksen jobbet med sitt tema gjennom prosjektet som gikk over sju uker med en
avisdag per uke. Vi la vekt på rammeplanens føringer om at barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symbol og tekst og stimulerer til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017). I prosjektet ble barnas tegninger et viktig utgangspunkt for samtale og skriftuttrykk.
Personalet svarte på spørreskjema og skrev en oppsummerende evaluering i etterkant av prosjektet. I tillegg ble prosjektet dokumentert gjennom bilder, barnas tegninger og fortellinger på papiret, barneintervju, notater fra barn og voksnes dialoger og erfaringer og den ferdige avisen. Disse dataene har gitt nyttige innblikk i hvilke opplevelser og erfaringer barn og v
Gå til medietOM AVISPROSJEKTET
Hele personalgruppen deltok på et foredrag om oppdagende skriving, og i etterkant ønsket vi å sette i gang et prosjekt med dette som tema sammen med skolestarterne. Målet med prosjektet var at barna skulle få uttrykke noe som var meningsfullt for dem, og de skulle utforske språk på ulike måter. Barna skulle medvirke ved å skape innhold etter egne forutsetninger og ønsker. Budskapet skulle publiseres gjennom en papiravis til barnas hjem.
Oppstarten til prosjektet var todelt. Barna ble først introdusert for ulike aviser før vi leste boken Lille Lykke skriver. I forbindelse med denne fortellingen introduserte vi begrepet «hemmelig skrift». I etterkant tegnet barna og ble oppfordret til å bruke hemmelig skrift for å fortelle hva de hadde tegnet. Videre hadde vi idémyldring i plenum, og barna ble delt i grupper etter interesseområde og tema (Fig. 3). Fem til seks barn og en voksen jobbet med sitt tema gjennom prosjektet som gikk over sju uker med en
avisdag per uke. Vi la vekt på rammeplanens føringer om at barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symbol og tekst og stimulerer til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017). I prosjektet ble barnas tegninger et viktig utgangspunkt for samtale og skriftuttrykk.
Personalet svarte på spørreskjema og skrev en oppsummerende evaluering i etterkant av prosjektet. I tillegg ble prosjektet dokumentert gjennom bilder, barnas tegninger og fortellinger på papiret, barneintervju, notater fra barn og voksnes dialoger og erfaringer og den ferdige avisen. Disse dataene har gitt nyttige innblikk i hvilke opplevelser og erfaringer barn og v