I 2021 kjøpte det offentlige bygge- og anleggsarbeider, varer og tjenester for til sammen 650 milliarder kroner, og det er registrert 80.000 unike virksomheter som er potensielle leverandører til det offentlige.
Regjeringen ønsker å bruke offentlige anskaffelser for å fremme bærekraftig utvikling i bred forstand, og i desember i fjor sendte Nærings- og fiskeridepartementet ut et forslag til skjerpede miljøkrav i regelverket om offentlige anskaffelser på høring.
Høringen gjelder forslag til endringer anskaffelsesforskriften § 7-9, forsyningsforskriften § 7-9 og konsesjonskontraktforskriften § 7-6.
Advokatforeningen og Regelrådet, hvis oppgave å bidra til at næringslivet ikke påføres unødvendige byrder gjennom nytt eller endret regelverk, er blant høringsinstansene som mener forslagene har flere svakheter.
Også Kommunesektorens organisasjon (KS) er kritisk til forslagene, les mer om KS innspill lenger ned på siden.
- Har ikke beregnet kostnadene
Hvordan forslagene vil kunne påvirke konkurransesituasjonen blant leverandørene burde vært grundigere vurdert, mener Regelrådet, som heller ikke kan se at Nærings- og fiskeridepartementet har forsøkt å beregne de økonomiske konsekvensene av forslagene.
Rådet mener også at det er uheldig at departementet ikke har utredet nærmere hvordan de skjerpede miljøkravene kan påvirke små virksomheter.
Regelrådets høringsuttalelse kan du laste ned her.
Ikke tilfreds
Departementet kommer med tre alternative forslag til hvordan miljøbestemmelsene i forskriftene kan endres for å bidra til at offentlige oppdragsgivere, gjennom sin anskaffelsespraksis, bidrar til den grønne omstillingen i samfunnet.
Forslag 1 er et krav om «alltid å vekte miljø med minst tretti prosent». Forslag 2 omhandler «vekting av miljøk