Bok og bibliotek
07.02.2020
Mens ungdom les mindre og mindre, tek skulane i større og større grad fram skjermar i timane. Fleire bibliotek følger på, men biblioteka må ivareta rolla som ein stad som tilbyr papirbøker, lange tekstar og ro. Det er det som er utrydningstrua, meiner leseforskar.
Nettbretta har gjort sitt inntog i undervisninga heilt frå fyrste klassen på skulane. På biblioteka kan ein låne fleire og fleire digitale verktøy, og den litt støvete PC-en i hjørnet har fått selskap av brett og skjermar i fleng. Men biblioteka må også hegne om rolla som heim for trykte bøker og djup lesing, meiner professor ved Lesesenteret, Anne Mangen. Ho forskar på kva effektar skjermbruk har på lesinga vår.
- Det som er av forsking viser at leseforståinga er dårlegare på skjerm enn på papir, spesielt for lengre tekstar der ein må scrolle eller bla, seier Mangen.
Likevel kjem det fleire og fleire skjermar inn i undervisninga til barn og unge, samstundes som dei les mindre og mindre på papir. Mangen oppfordrar til å gjere ein innsats for å bevare papirboklesinga, i staden for å kaste seg på all ny teknologi som kjem på marknaden.
- Dei digitale verktøya er sjølvsagt kome for å bli, det er ikkje snakk om å vende ryggen til den. Men papirboka blir meir og meir marginalisert, og sidan me veit at lesing på papir har mange fordelar, trengs ein større innsats for å behalde den. Den fysiske boka har ein verdi og eigenskaper som den digitale teknologien ikkje gir oss i dag, seier ho.
Mister konsentrasjonen
- Djuplesing, det å lese i full konsentrasjon over tid, er ein utdøyande aktivitet. Biblioteket har ei nesten unik rolle som tilbydar av det i dag, fortel Mangen.
Det viser også intervjuet med ungdom på Årstad Videregående Skole i denne utgåva av Bok og bibliotek. I prosjektet der alle som går fyrste året skal lese ein hal
Gå til mediet- Det som er av forsking viser at leseforståinga er dårlegare på skjerm enn på papir, spesielt for lengre tekstar der ein må scrolle eller bla, seier Mangen.
Likevel kjem det fleire og fleire skjermar inn i undervisninga til barn og unge, samstundes som dei les mindre og mindre på papir. Mangen oppfordrar til å gjere ein innsats for å bevare papirboklesinga, i staden for å kaste seg på all ny teknologi som kjem på marknaden.
- Dei digitale verktøya er sjølvsagt kome for å bli, det er ikkje snakk om å vende ryggen til den. Men papirboka blir meir og meir marginalisert, og sidan me veit at lesing på papir har mange fordelar, trengs ein større innsats for å behalde den. Den fysiske boka har ein verdi og eigenskaper som den digitale teknologien ikkje gir oss i dag, seier ho.
Mister konsentrasjonen
- Djuplesing, det å lese i full konsentrasjon over tid, er ein utdøyande aktivitet. Biblioteket har ei nesten unik rolle som tilbydar av det i dag, fortel Mangen.
Det viser også intervjuet med ungdom på Årstad Videregående Skole i denne utgåva av Bok og bibliotek. I prosjektet der alle som går fyrste året skal lese ein hal