AddToAny

Revolusjonen som stoppet

Revolusjonen som stoppet
Tema: Tine Heimdal er den eneste arbeidsplassen i Norge som har innført sekstimersdag permanent. Hvorfor får ikke vi andre det?
Produksjonslinjene ligger omslynget fra gulv til tak. «Klemfare», advarer skiltene annenhver meter du trør. Men den vanligste klemma, tidsklemma, framstår som ukjent begrep her ved Tines sentrallager på Heimdal i Trondheim. De 162 ansatte har liv utenom jobben. De jobber nemlig bare seks timer hver dag. Det har de gjort siden 2007.

- Det går an å hvile eller være sosial etter jobb og få lagt seg i rett tid, sier hovedverneombud Torkil Bakken.

Som før arbeider de annenhver uke dagskift og kveldsskift. Dagskiftet er 07-13:30. Kveldsskiftet er 13:30-21. Kveldsskiftene er lengre for å arbeide inn fredag i kveldsuka. Fredag jobbes bare ett skift. Kveldsskiftet slutter klokka 21 istedenfor ved midnatt. Det er den største forbedringen, mener de ansatte.

Det påvirker kroppen å stå i pakkeriet. Maskinene bråker. Du er alltid skjerpet. Over alt er bånd og ruller, bevegelige deler å holde fingrene unna. Trucker og automatiske transportvogner suser hit og dit. Når skiftet er over, er du oppgira, forteller Torkil Bakken. Det kan forstyrre døgnrytme, familieliv og helse.

- Det tar et par timer å roe ned kroppen før en får sove. Før vi la om var jeg ikke i seng før 2-3 om natta.

Med en døgnrytme i kaos er du ikke klar til å følge i barnehagen.

- Man kunne gå nesten ei uke uten å se ungene sine, sier Bakken.

Mange fikk merke hvordan det var å få snudd på døgnet hver uke. Det påvirket fordøyelse, søvn og humør. Men det blir verre: I 2014 påviste Sleep Research Centre i Surrey i England at å jobbe om natta forstyrrer kroppen helt ned på DNA-nivå. Skiftarbeid øker risikoen for diabetes type 2, hjertesykdom, psykiske plager og kreft. Helseargumentene alene kunne vært nok for å få gjennom et generelt krav om kortere kvelds- og nattarbeid.



Økte produksjonen

På Heimdal var redusert arbeidstid til samme lønn ikke en ren gavepakke fra ledelsen. Ledelsen stilte tre krav:

• Samme produksjon som før (= 20 prosent økt effektivitet).

• Samme leveringsgrad som før. • Sykefraværet måtte ikke stige.



Innen kort tid kom overraskende resultater: Effekt
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra LO-Aktuelt

Svettedampen ligger som en sky rundt Reinert Bell i skogen i Meldal i Trøndelag. Han legger all sin tyngde mot et enormt grantre. Treet går i bakken med et brak.
LO-Aktuelt 16.03.2024
LO-Aktuelt 16.03.2024
ERLEND TRO KLETTE Fotojournalist
LO-Aktuelt 16.03.2024
LO-Aktuelt 16.03.2024
Dersom alle deltidsansatte som ønsker å jobbe mer hadde fått 100 prosent stilling, hadde det utgjort rundt 30.000 årsverk årlig.
LO-Aktuelt 16.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt