AddToAny

Reklamemarkedet vokser i år, men dagspressen taper

Etter årets første åtte måneder har reklamemarkedet i Norge vokst med 4,2 prosent sammenlignet med i fjor. Reklame på skjerm utgjør 77 prosent av markedet.
- Utviklingen samsvarer godt med tidligere prognoser, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.

De to største mediegruppene, digital medier og TV, står hittil i år for henholdsvis 43 og 34 prosent av omsetningen på reklamemarkedet. Digitale medier har økt omsetningen med 1,7 prosent i år sammenlignet med det første åtte månedene i 2021. TV-reklamen har økt med 0,1 prosent.

De store vinnerne, om enn med relativt liten markedsandel, er reklame på kino og utendørs. Kinoreklame har hittil i år omsatt for 225 prosent mer, opp fra 23 til 75 millioner kroner. Det er likevel kun 1,2 prosent av markedet.

Utendørs reklame drives særlig av digitale reklameplakater. Det er omsatt for 56 prosent mer i år, opp fra 255 til 399 millioner kroner. Markedsandelen i år utgjør så langt 6,3 prosent av markedet.

Den største taperen er dagspressen, som de to første tertialene i år har omsatt for 20 millioner kroner mindre enn samme periode i fjor, en nedgang på 8,2 prosent. Dagspressen utgjør i dag 3,5 prosent av reklamemarkedet.

Image-text:

Dagspressen har i år har omsatt for 20 millioner kroner mindre enn samme periode i fjor.

Foto: Ali Zare / NTB

Les mer

Flere saker fra Journalisten

Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter. «Gidske Olivia Anderson var ikke et ønsket barn.» Slik starter Alf Ole Ask og Elin Sørsdahls bok ...
Journalisten 28.09.2023
Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi ...
Journalisten 27.09.2023
Document brøt Vær varsom-plakatens punkt 4.3 om å vise respekt for menneskers egenart og etnisitet.
Journalisten 27.09.2023
Avisa Norge IDAG ble felt av Pressens Faglige Utvalg (PFU) da utvalget behandlet to klager mot samme artikkel i avisa under møtet onsdag 27. ...
Journalisten 27.09.2023
Avisa Nordland gikk fri i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag, etter å ha bli klaget inn av tre medlemmer av Rødt Bodø.
Journalisten 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt