Storbritannia er en stormakt på mange områder, også faglig. Innenfor transportfaget er det få land som har like sterke fagmiljøer. En av grunnene til det er nok at landet siden 1980-tallet nærmest har fungert som et laboratorium for deregulering og nye løsninger som både Norge og andre land har høstet verdifulle erfaringer fra.
Når vi nå er i ferd med å konkurranseutsette persontogtrafikken, er de britiske erfaringene høyst relevante.
Konkurranse om persontrafikk med tog
I 2015 la regjeringen frem sin jernbanereform for Stortinget gjennom Meld. St. 27 (2014-2015). Konkurranseutsetting av persontrafikken var en av flere viktige deler av reformen, som hadde som mål å øke effektiviteten i sektoren, og å bedre togtilbudet.
Konkurranse innenfor jernbanesektoren var ikke noe nytt. Godstransportmarkedet ble åpnet for full konkurranse i 2007. I dag er det seks godsselskaper som driver godstransport på bane i Norge.
I 2004 ble persontransporten på Gjøvi