To ulike modeller for fysisk aktivitet
Runar Barstad Solberg har skrevet doktoravhandling på resultatene fra den randomiserte kontrollerte studien. Han mener at funnene er interessante, da de antyder at treningsform eller -intensitet ikke er avgjørende for at elevene skal oppnå en effekt på skoleprestasjon, og at aktiviteten likeså gjerne kan organiseres av elevene selv, som av lærerne.
- Vi utarbeidet to modeller for økt fysisk aktivitet. En lærerstyrt modell med økt fysisk aktivitet i form av fysisk aktiv læring, kroppsøving eller generell fysisk aktivitet i skolehverdagen. I den andre modellen sto elevene mer fritt til å velge aktivitet basert på egne interesser. Modellene ble vurdert opp mot en kontrollgruppe, og begge viste signifikant effekt på skoleprestasjon, med henholdsvis 1.7 og 2 poeng på lese- og skriveferdigheter sammenlagt, forklarer Solberg.
Skulle gi mer kunnskap om innvirkningen
Forskningsprosjektet «Schools in motion» ble igangsatt i 2016 på oppdrag av helse- og omsorgsdepartementet og ut