AddToAny

Ny forskning: Tiltak for økt fysisk aktivitet i skoletiden ga bedre skoleprestasjoner

Økt tilgang på fysisk aktivitet gjennom skoledagen kan ha en positiv effekt på ungdomsskoleelevers regne- og leseferdigheter, ifølge en nyere norsk studie. Effekten var uavhengig av type aktivitet, treningsform eller organisering fra lærerne.
Resultatene, som er hentet fra multisenterstudien «Schools in motion», er basert på en undersøkelse som inkluderte over 2000 niendeklasseelever ved norske skoler. I studien ble det funnet at et tillegg på 120 minutter med fysisk aktivitet på timeplanen per uke, gjennom skoleåret, førte til forbedret regne- og lese prestasjon. Effekten ble målt gjennom resultat oppnådd på nasjonale prøver.

To ulike modeller for fysisk aktivitet

Runar Barstad Solberg har skrevet doktoravhandling på resultatene fra den randomiserte kontrollerte studien. Han mener at funnene er interessante, da de antyder at treningsform eller -intensitet ikke er avgjørende for at elevene skal oppnå en effekt på skoleprestasjon, og at aktiviteten likeså gjerne kan organiseres av elevene selv, som av lærerne.

- Vi utarbeidet to modeller for økt fysisk aktivitet. En lærerstyrt modell med økt fysisk aktivitet i form av fysisk aktiv læring, kroppsøving eller generell fysisk aktivitet i skolehverdagen. I den andre modellen sto elevene mer fritt til å velge aktivitet basert på egne interesser. Modellene ble vurdert opp mot en kontrollgruppe, og begge viste signifikant effekt på skoleprestasjon, med henholdsvis 1.7 og 2 poeng på lese- og skriveferdigheter sammenlagt, forklarer Solberg.

Skulle gi mer kunnskap om innvirkningen

Forskningsprosjektet «Schools in motion» ble igangsatt i 2016 på oppdrag av helse- og omsorgsdepartementet og ut

Les mer

Flere saker fra Fysioterapeuten

Inger-Johanne Skjold, MSc. fysioterapeut, psykomotorisk fysioterapeut, Åstveit Helsesenter. inger.johanne.skjold@gmail.com.
Fysioterapeuten 08.05.2024
Fysioterapeuten 24.01.2024
Kontaktpersoner er bindeleddet mellom avtalefysioterapeuter og kommunen. I Indre Østfold bidrar Terese Brustad og Hege Fundingsrud Novak til å synliggjøre fysioterapeuters rolle.
Fysioterapeuten 24.01.2024
Kjersti Karoline Danielsen, PhD., førsteamanuensis ved Institutt for ernæring og folkehelse, Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, Universitetet i Agder.
Fysioterapeuten 24.01.2024
Denne fagartikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 15. september 2023. Ingen interessekonflikter oppgitt.
Fysioterapeuten 15.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt